fbpx

Verslag Loyalty Café

Op donderdag 21 september werd het dertiende Loyalty Café georganiseerd

Verslag 28 september 2017

Vanuit het LoyaltyFacts platform organiseert Dunck Loyalty Marketing ieder jaar het Loyalty Café. Hierbij wordt een specifiek loyaliteitsthema belicht. Sprekers uit de praktijk en de wetenschap delen tijdens het Café hun kennis en gaan het gesprek aan met de aanwezigen.

Op donderdag 21 september werd het dertiende Loyalty Café gehouden met het thema: “Loyaliteitsprogramma’s Anno Nu”. Ruim 70  marketeers kwamen bij elkaar bij LaKay Eten & Drinken in Utrecht en zorgden voor een drukke, gezellige en geslaagde bijeenkomst.

Loyalty marketing DNA

Rik Luttmer, gastheer van het Loyalty Café en Loyalty Directeur bij Dunck, trapte af met een korte introductie over het thema Loyalty programma’s above & below the line. Via een model liet Rik zien welke typische loyaltyprogramma’s we above the line kennen. Op het gebied van belonen zijn dit voordeel- en spaarprogramma’s. Op het gebied van beleven zijn dit affiniteitprogramma’s en klantenclubs.

Below the line zijn er vooral loyaliteitscampagnes. Deze zijn te onderscheiden naar het ontwikkelen van je klant (leren kennen en binden) en het herstellen van je klant (behouden en winback).

In geval van anonieme klanten worden er vaak above the line loyaliteitsprogramma’s ingezet om klantdata te verkrijgen. Waardoor vervolgens below the line CRM programma’s mogelijk worden gemaakt.

De sprekers Sligro/EMTÉ en MediaMarkt lieten beiden door middel van praktijkcases zien hoe zij dit hebben ingericht.

Sligro/EMTÉ

Lisette Fransen is Manager CRM & Insights bij Sligro/EMTÉ. In september 2014 heeft Sligro/EMTÉ het programma ‘Fijnproevers’ geïntroduceerd, Lisette is vanaf de start van dit programma betrokken geweest.

Binnen het Fijnproeversprogramma kunnen klanten van EMTÉ punten sparen op hun boodschappen. De punten sparen zij middels een fysieke pas, een app of door hun postcode/huisnummer aan de kassa door te geven. De punten kunnen worden ingewisseld op horecalocaties die door Sligro worden bevoorraad, op non-food producten die door Sligro worden geleverd of voor directe korting op boodschappen. Sligro en EMTÉ werken zo direct samen om een zo optimaal programma voor zowel de eindklant van EMTÉ (de consument) als de klant van de Sligro (o.a. Horeca).

Met alle klantdata die is verzameld binnen het programma worden sinds een jaar persoonlijke aanbiedingen aan alle deelnemers toegestuurd. Deze persoonlijke aanbiedingen zijn gebaseerd op o.a. je aankoopgedrag en je klantwaarde. Middels algoritmes worden er wekelijks ruim 400.000 individuele nieuwsbrieven met voor iedereen andere aanbiedingen en actiemechanismen verzonden.

Lisette heeft de bezoekers van het café meegenomen door het programma, specifieke acties en cases, de samenwerking met Sligro en leveranciers en de eerste resultaten van de persoonlijke aanbiedingen bij de consument.

MediaMarkt

Jeanine Dijkhuis is Manager CRM bij MediaMarkt. MediaMarkt had altijd een prijsvechtersstrategie, waarbij een lokaal prijsbeleid in de winkels werd gevoerd. Deze strategie past niet meer bij de huidige tijd. Daarom richt MediaMarkt zich nu op 3 pijlers; service, innovatie en prijs. Om deze wijziging extra te ondersteunen is op 1 januari 2016 de MediaMarkt club opgericht. Leden van de club krijgen vooral extra services; je aankopen gratis thuis bezorgd, een langere retourtijd, alle kassabonnen digitaal terug te vinden. Daarnaast maken zij iedere maand kans op een superprijs en worden ze als VIP uitgenodigd voor speciale MediaMarkt Club events.

Jeanine had het uitdagende target om binnen 1 jaar 1 miljoen leden bij de club aan te sluiten. Zij vertelt de café-bezoekers hoe ze dit heeft aangepakt. Zowel in campagnes naar de leden zelf toe. Maar vooral ook hoe ze de gehele interne organisatie, incl. de 49 filialen, mee heeft gekregen in het club programma. De grote omarming van het programma in alle lokale vestigingen heeft ervoor gezorgd dat het target van 1 miljoen clubleden op 21 december 2016 werd gehaald.

Enthousiaste reacties

Het Loyalty Café leidde tot vele enthousiaste reacties. Met name de unieke mix van inhoud, concrete ervaringen van andere CRM marketeers en gezelligheid wordt enorm gewaardeerd.

Nalezen?

De presentaties van het Loyalty Café 2017 zijn na te lezen op SlideShare:

  • De presentatie van Rik Luttmer (Dunck) over ‘Loyalty programma’s above & below the line’ vind je hier.
  • De presentatie van Lisette Fransen van SLIGRO/EMTÉ kun je hier terug kijken.
  • De presentatie van Jeanine Dijkhuis van MediaMarkt bekijk je hier.

Graag tot ziens op het volgende Loyalty Café!

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Judith Verbrugh
Dunck Loyalty Marketing

Tags
Delen
Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: