Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyale klanten en het 'Lucky Loyalty Effect'

Een onderzoek over het ‘Lucky Loyalty Effect’ waarbij loyale klanten het gevoel ervaren meer geluk te hebben dan andere klanten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyale klanten en het Lucky Loyalty Effect
redactie LoyaltyFacts
15 augustus 2015
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyale klanten en het 'Lucky Loyalty Effect'

Een onderzoek over het ‘Lucky Loyalty Effect’ waarbij loyale klanten het gevoel ervaren meer geluk te hebben dan andere klanten.

Loyale klanten en het Lucky Loyalty Effect

Loyale klanten staan bij veel bedrijven hoog op het verlanglijstje. Het inrichten en implementeren van een loyaliteitsprogramma is daarbij vaak een logische stap. Het is dan ook niet vreemd dat veel wetenschappelijk onderzoek zich richt op de elementen waaruit een loyaliteitsprogramma zou moeten bestaan en welke beloningen de beste resultaten bieden. Acties en promoties waarbij geluk een grote rol speelt (winacties, loterijen, prijsvragen etc.), komen in deze onderzoeken en in de loyaliteitsprogramma’s vaak niet voor. Geluk valt immers niet te beïnvloeden. Maar is dat wel terecht?

Winkans

Recent onderzoek van Reczek, Haws en Summers wijst uit dat loyale klanten hun kans om te winnen anders inschatten dan klanten die niet of minder loyaal zijn. De onderzoekers hebben zich daarbij specifiek gericht op promotionele acties met een willekeurige uitkomst; alle deelnemers hebben daarbij dezelfde kans om te winnen, ongeacht hun (koop)gedrag in het verleden. Opvallend genoeg laat de uitkomst van het onderzoek zien dat klanten die loyaal zijn (veel aankopen hebben gedaan in het verleden) ervan overtuigd zijn dat ze meer kans maken om te winnen dan niet loyale klanten. De loyale klanten ervaren een gevoel dat ze meer geluk zullen hebben: het Lucky Loyalty Effect.

 

Geluk kun je verdienen

Loyale klanten verwachten niet alleen dat ze meer kans maken om te winnen, ze hebben het gevoel dat ze het verdienen om te winnen. Juist de meest loyale klanten, de klanten die de meeste aankopen hebben gedaan in het verleden, hebben het gevoel dat ze een speciale behandeling verdienen en dit gevoel zorgt ervoor dat ze het idee hebben meer geluk te zullen hebben. Grappig genoeg waarderen de loyale klanten de promotionele acties met een willekeurige uitkomst daarom ook meer dan de andere klanten. Juist omdat ze hun kans om te winnen hoog inschatten, vinden ze het fijn om mee te doen.

 

Bied ze de kans

Hoewel loyaliteitsprogramma’s in allerlei soorten en maten worden aangeboden is het sleutelidee van deze programma’s in de basis eenvoudig: beloon de klant voor zijn (koop)gedrag in heden en verleden zodat hij ook in de toekomst zijn aankopen bij het bedrijf zal blijven doen. Het onderzoek van Reczek, Haws en Summers wijst echter uit dat het toevoegen van een speels element, bijvoorbeeld in de vorm van een winactie, met een willekeurige winnaar het plezier van de loyale klant zal vergroten.

 

Bron: Journal of Consumer Research

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events