Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Niet iedereen is gelijk

Een onderzoek naar de inzet van beloningen en voordelen bij loyaliteitsprogramma’s.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de inzet van beloningen en voordelen bij loyaliteitsprogramma’s.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Niet iedereen is gelijk

Een onderzoek naar de inzet van beloningen en voordelen bij loyaliteitsprogramma’s.

Een onderzoek naar de inzet van beloningen en voordelen bij loyaliteitsprogramma’s.

Beloningen creëren echte loyaliteit als organisaties begrijpen aan wie zij deze het beste kunnen geven. Om loyaliteit en winstgevendheid te maximaliseren dien je de beste klanten de hoogste waarde te geven. Ze zullen dan nog loyaler en winstgevender worden. Volgens O’Brien en Jones is een programma met extra’s voor de beste klant een juist middel.

Vormen van extra’s voor topklanten zijn bijvoorbeeld scherpere prijzen of gereserveerde parkeerruimte. Veel organisaties behandelen alle klanten gelijk. Indirect worden hierdoor bronnen verspild aan het tevreden stellen van niet winstgevende klanten. Dit gaat ten koste van de winstgevende klanten die daardoor relatief te weinig aandacht krijgen.

 

De beste klanten identificeren
Winstgevende klanten haken hierdoor eerder af, terwijl de mindere klanten juist blijven. Het brengt de winstgevendheid van de organisatie in problemen. Grote organisaties zijn vaak niet altijd in staat persoonlijke relaties met klanten te onderhouden. Met behulp van data en loyaliteitsonderzoek wordt meer inzicht verkregen waardoor men zich toch kan richten op de meest waardevolle klanten.

 

De beste klanten belonen
Er zijn een aantal principes waar een organisatie zich aan moet houden, om wederzijdse waarde (dus voor zowel de organisatie als de klant) te creëren. Het eerste principe is hierboven al besproken; niet alle klanten zijn gelijk. Het tweede principe is dat de gecreëerde waarde groter moet zijn dan de kosten van het leveren van die waarde. Het derde principe stelt dat positief gedrag van de consument moet worden beloond. Het vierde principe benadrukt dat het langetermijnperspectief van de relatie centraal moet staan. Eenmalige promoties zorgen niet voor duurzame loyaliteit. Ontwikkel daarom een loyaliteitsprogramma dat lange-termijn voordelen biedt aan klanten.

 

Bron: Harvard Business Review.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 oktober 2025

Zo vergroot je de dekking van je loyaliteitsprogramma

Veel loyaliteitsprogramma’s bereiken vooral de meest actieve klanten, maar missen daarmee een groot deel van hun doelgroep. Onderzoek uit de reisbranche laat zien hoe je

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 oktober 2025

Zo vergroot je de dekking van je loyaliteitsprogramma

Veel loyaliteitsprogramma’s bereiken vooral de meest actieve klanten, maar missen daarmee een groot deel van hun doelgroep. Onderzoek uit de reisbranche laat zien hoe je

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

10 oktober 2025

Cognitieve dissonantie positief gebruiken

Twijfel na een aankoop lijkt een risico, maar is juist hét moment om loyaliteit te versterken. Dit artikel laat zien hoe merken met eerlijke communicatie

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

10 oktober 2025

Cognitieve dissonantie positief gebruiken

Twijfel na een aankoop lijkt een risico, maar is juist hét moment om loyaliteit te versterken. Dit artikel laat zien hoe merken met eerlijke communicatie

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 september 2025

Loyaliteit met een maatschappelijk tintje

Dit artikel laat zien hoe loyaliteitsprogramma’s niet alleen klanten kunnen belonen, maar ook maatschappelijke impact maken. Door gemengde beloningen, zowel persoonlijke voordelen als steun aan

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 september 2025

Loyaliteit met een maatschappelijk tintje

Dit artikel laat zien hoe loyaliteitsprogramma’s niet alleen klanten kunnen belonen, maar ook maatschappelijke impact maken. Door gemengde beloningen, zowel persoonlijke voordelen als steun aan

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.