Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Leaving the world Lusher than we found it

LOYALTY PROGRAM

CASE

Nienke Breeschoten
Nienke Breeschoten
20 maart 2025
LOYALTY PROGRAM
CASE

Leaving the world Lusher than we found it

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Bring it Back
Lush
B2C
Wereldwijd
2010

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Korting
Website
Cosmetica
Actief
Lush
Lush
LUSH is een Brits bedrijf dat zich bezighoudt met het duurzaam en diervriendelijk produceren en verkopen van cosmetica-artikelen zoals zeep, bodylotion, bruisballen en make-up.
LUSH is een Brits bedrijf dat zich bezighoudt met het duurzaam en diervriendelijk produceren en verkopen van cosmetica-artikelen zoals zeep, bodylotion, bruisballen en make-up.

LUSH is een cosmeticamerk dat handgemaakte, ethische en duurzame producten aanbiedt. Met een focus op milieuvriendelijkheid heeft LUSH een loyaliteitsprogramma ontwikkeld dat klanten bindt én bijdraagt aan een duurzamere wereld, een echte win-win dus!
 
Bring It Back-campagne: Leaving the world Lusher than we found it.
LUSH moedigt klanten aan om lege verpakkingen terug te brengen naar de winkels via de Bring It Back-campagne. Voor elke vijf ingeleverde verpakkingen ontvangen klanten een gratis gezichtsmasker, en voor elke losse verpakking krijgen ze 50 cent korting. Dit initiatief helpt om plastic afval te verminderen en creëert bewustzijn over duurzaamheid, terwijl het tegelijkertijd de loyaliteit van klanten bevordert.
 
Alle lege potjes en flesjes gaan naar de Greenhub, het recyclecentrum van LUSH. De flesjes van PET (polyethyleentereftalaat) en HDPE (hogedichtheidspolyethyleen) worden verder verwerkt door recyclingpartners. Van PP (polypropyleen) maakt LUSH zelf nieuwe, zwarte potjes, wat weer bijdraagt aan een circulaire economie.
 
Impact en visie
LUSH’ missie is om producten te maken die zowel voor de klant als voor het milieu goed zijn. Dit doen zijn door ethische en duurzame keuzes te maken in de hele keten. Ze laten niet versoppen dat de productie van hun eigen producten impact heeft op het milieu. Integendeel, ze zoeken naar oplossingen waarmee ze de cosmetische industrie minder schadelijk kunnen maken voor de planeet. De Bring It Back-campagne sluit naadloos aan bij deze missie. Door klanten actief te betrekken bij recycling en ze te belonen voor hun inzet, versterkt Lush de relatie met haar klanten. Daarnaast creëert dit programma een beweging van bewustere consumenten.
 
Dit programma vindt plaats op een belangrijk moment in de wereld, waarin steeds meer consumenten duurzaamheid eisen van merken die ze gebruiken. Uit onderzoek van FSC (2023) blijkt dat maar liefst 71% van de ondervraagden liever kiest voor bedrijven die geen schade toebrengen aan planten en dieren. Volgens onderzoeken naar groene loyaliteit leidt een duurzaam beloningsprogramma niet alleen tot een hogere klanttevredenheid, maar ook tot langdurige merkloyaliteit. Bedrijven die écht werk maken van duurzaamheid, winnen niet alleen het vertrouwen van hun klanten, maar onderscheiden zich ook in een verzadigde markt.
 
Conclusie
LUSH heeft met deze Bring It Back-campagne een loyaliteitsprogramma opgezet dat zowel de klantloyaliteit vergroot en meteen bijdraagt aan een duurzamere wereld. Door klanten te betrekken bij het terugbrengen van lege verpakkingen en hen te belonen voor hun inzet tegen plastic afval, versterkt LUSH haar missie. Het maakt recycling makkelijker en aantrekkelijker voor de consument. In een tijd waarin consumenten steeds meer waarde hechten aan duurzaamheid, speelt LUSH hier perfect op in. Dit programma is een mooi voorbeeld van hoe bedrijven hun impact op het milieu kunnen verkleinen, terwijl ze tegelijkertijd een sterke band met hun klanten opbouwen en zich onderscheiden van de concurrenten.
 
Wil je meer weten over groene loyaliteit? Lees dan dit artikel.

Nienke Breeschoten

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.