Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsprogramma's anno 2015
redactie LoyaltyFacts
30 oktober 2015
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Hoe kijken consumenten anno 2015 tegen loyaliteitsprogramma’s aan? Een belangrijke vraag voor elke organisatie die zich bezighoudt, of zich bezig wil gaan houden, met het binden en behouden van klanten door middel van een loyaliteitsprogramma. Deze vraag staat centraal in recent onderzoek. De opvallendste conclusies lees je hier.

Meer deelname, minder participatie

Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 11.000 (Amerikaanse) consumenten, toont aan dat consumenten zich in 2015 nog steeds gretig aansluiten bij loyaliteitsprogramma’s. Waar consumenten in 2014 gemiddeld nog lid waren van 10,9 loyaliteitsprogramma’s, is dit in 2015 toegenomen naar 13,3. Opvallend is daarbij wel dat de actieve participatie (het echt gebruik maken van het programma en dus het doen van aankopen bij de aanbiedende organisatie) is gedaald: van gemiddeld 7,8 naar 6,8 actieve loyaliteitsprogramma’s per consument. Dit lijkt aan te geven dat consumenten zich slechts aan een beperkt aantal loyaliteitsprogramma’s actief kunnen binden.

 

 

Meer plezier, minder korting

Tevredenheid over loyaliteitsprogramma’s wordt steeds meer bepaald door het gemak, de duidelijkheid en het plezier van de consument in deelname. Waar loyaliteitsprogramma’s zich traditioneel veelal richten op het bieden van de beste korting en de meeste waarde voor elk gespaard punt, blijkt uit het onderzoek dat hedendaagse consumenten goede service, eerlijkheid, duidelijkheid en plezier in het beleven van het programma minstens zo belangrijk vinden.

 

 

Mobiele mogelijkheden?

Het onderzoek toont tegenstrijdige geluiden rond de vraag of consumenten via mobiele apps gebruik willen maken van loyaliteitsprogramma’s. Waar 48% van de consumenten aangeeft graag gebruik te willen maken van mobiele mogelijkheden, heeft slechts 12% van de consumenten ook daadwerkelijk een loyaliteitsapp gedownload. 60% van de smartphone gebruikers geeft zelfs aan dat ze niet op de hoogte zijn of de loyaliteitsprogramma’s waar ze actief aan deelnemen een mobiele app aanbieden. Hier liggen echter wel grote mogelijkheden: het percentage loyale consumenten die met tevredenheid gebruik maken van een mobiele loyaliteitsapp is namelijk tien keer hoger dan bij deelnemers zonder loyaliteitsapp.

 

 

In de praktijk

Het onderzoek toont aan dat consumenten er ook anno 2015 nog van overtuigd zijn dat deelname aan loyaliteitsprogramma’s de moeite waard is en dat loyaliteitsprogramma’s invloed hebben op de loyaliteit van de consument. Omdat consumenten echter een limiet lijken te hebben aan het aantal programma’s waar ze actief aan kunnen deelnemen, is het voor de aanbiedende partijen steeds belangrijker zich te differentiëren van andere loyaliteitsprogramma’s. Daarbij kunnen onder meer het richten op de ervaringen en beleving van de deelnemers en het stimuleren van mobiel gebruik de weegschaal in de goede richting doen uitslaan.

 

Download het volledige rapport hier.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.