Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Merkentrouw hotel
redactie LoyaltyFacts
17 maart 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

Merkentrouw hotel

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

 

Merkentrouw hotel

 

RESULTAAT TELT

Bijna elke hotelketen heeft een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen bij de betreffende hotelketen. Loyale klanten bieden het bedrijf immers een stabiel klantenbestand, een frequentere aankoopcyclus en hogere winstmarges. Veel managers hebben echter geen beschikking over data om aan te tonen hoe effectief het loyaliteitsprogramma is. Hierdoor krijgen zij regelmatig minder budget voor het programma. Een van de consequenties hiervan kan zijn dat het programma veranderd. Dit gaat meestal ten koste van de beloning voor de consument. In recent onderzoek wordt bekeken of dit soort programmaveranderingen invloed hebben op de merkentrouw van de consument.

 

 

MERKENTROUW EN LOYALITEITSPROGRAMMA’S

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat merkentrouw gerelateerd is aan hoe lang iemand al deelneemt aan een loyaliteitsprogramma. Zo bleek bijvoorbeeld dat hoe langer iemand deelneemt aan het programma, hoe positiever de mond-op-mond reclame is. Ook laat het onderzoek zien dat er vaker hotelovernachtingen worden geboekt bij het desbetreffende hotel, naarmate de deelnemer langer meedoet aan het programma. Het onderzoek maakt verder duidelijk dat het een negatief effect heeft wanneer de beloning van het programma in het nadeel van de consument veranderd wordt. Bijvoorbeeld door het aantal geboekte overnachtingen voordat een beloning wordt verdient te verhogen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat een degradatie binnen het programma vanwege gebrek aan activiteit (bijvoorbeeld van goud naar zilver) ook een negatieve invloed heeft op de hotelkeuze.

 

 

NOG MEER INVLOED?

Er wordt dus voorzichtig aangetoond dat merkentrouw gerelateerd is aan loyaliteitsprogramma’s (van een hotelketen). Dit zijn interessante inzichten voor managers van loyaliteitsprogramma’s in de horecabranche. Het onderzoek roept echter ook nieuwe vragen op: hebben negatieve veranderingen voor de consument binnen het loyaliteitsprogramma invloed op het boekingspatroon? En is er een relatie met de customer life time value? Hiervoor is nader onderzoek vereist.

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.