Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Consumenten reviews

Een onderzoek naar de inzet van 'User Generated Content' en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de inzet van User Generated Content en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Consumenten reviews

Een onderzoek naar de inzet van 'User Generated Content' en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

Een onderzoek naar de inzet van User Generated Content en de invloed hiervan op aankoopbeslissingen van de consument.

User generated content (UGC) stelt consumenten in staat om commentaar, een evaluatie of een mening te plaatsen op internet. Het aantal websites met UGC groeit snel. We onderscheiden drie soorten websites met UGC namelijk aankoop websites, social network sites en gecombineerde websites.

Aankoop websites
Op steeds meer websites van leveranciers staan reviews en informatie van de producent zelf, maar veelal kunnen ook consumenten reviews plaatsen. Door deze informatie en reviews te laten zien proberen de leveranciers de aankoopbeslissing van de consument te stimuleren. Zo is er bijvoorbeeld op de website van Dell naast een tabblad met de technische specificaties van een product ook een tabblad met klantbeoordelingen opgenomen.

 

Social network sites
Het aantal websites waar consumenten ervaringen, afbeeldingen en meer met elkaar delen groeit snel. Websites als Facebook en Youtube zijn immens populair. Deze websites bevorderen vooral het contact tussen consumenten.

 

Gecombineerde websites
Op combinatiesites is zowel input van consumenten te vinden op sociaal vlak, als informatie en advies vanuit de leverancier. Vaak worden profielen gemaakt zodat de professionele achtergrond van iemand te zien is. Ook kan er aan specifieke leden van de website advies worden gevraagd. Samsung biedt consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct een product review te plaatsen op Facebook of Twitter.

 

Wanneer speelt UGC een rol bij aankoopbeslissingen?
Hoewel er steeds meer gebruik wordt gemaakt van UGC, gebeurt dit niet altijd op de juiste manier. Uit onderzoek van Williams et al. blijkt dat de volgende punten van groot belang zijn om UGC ook daadwerkelijk te laten bijdragen aan het sturen van de aankoopbeslissing van de consument:

  • Consumenten willen informatie hebben over het product of de service. Alle technische specificaties of andere relevante informatie moet beschikbaar zijn voor de klant.
  • Laat consumenten die een reactie plaatsen wat meer over zichzelf vertellen dan alleen een naam. Om te beslissen of de opinie van de reviewer relevant is, wil de lezer weten wat de kennis en ervaring van de reviewer is. Wat waren zijn verwachtingen over het product voor de aankoop en hoe ervaart hij of zij het product na de aankoop. Verder stellen lezers een korte samenvatting van de reviewers mening op belangrijke onderwerpen op prijs.
  • Tot slot wil de lezer verschillende reviews lezen om zich door UGC te laten beïnvloeden in zijn aankoopbeslissing. Stimuleer consumenten dus om reacties te plaatsen zodat u voldoende klantbeoordelingen aanbiedt op uw website.

 

Bron: The TQM Journal.

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Van terugsturen tot terugwinnen

Hoe een effectief retourbeleid bijdraagt aan verhoogde klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2024

Hoe kan ik je helpen?

Sinds enkele jaren vallen hebben chatbots hun opmars gemaakt als onderdeel van de klantenservice van veel bedrijven. Hoe dragen deze chatbots bij aan het streven

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.