Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Hoe werkt het?
De Picnic supermarkt biedt uitsluitend online boodschappen aan, je kunt de winkel alleen online bezoeken via een app. Hierdoor heeft Picnic geen kosten aan fysieke winkels, wat ervoor zorgt dat ze de laagste prijs en gratis bezorgkosten kunnen bieden. Waarneer je de app hebt gedownload kun je je boodschappen bestellen door een bezorgmoment te kiezen. Ze bezorgen op vaste momenten bij je in de buurt. Het bezorgmoment bevat één uur. Op de dag van bezorging krijg je ’s ochtends een berichtje met hierin een tijdstip waarop ze het komen brengen, waardoor je nooit lang thuis hoeft te zijn om je boodschappen aan te nemen.
Welkomstprogramma
Enkele maanden geleden heeft de auteur van dit artikel zich aangemeld voor Picnic. Ze gaven meteen een gevoel van exclusiviteit want er moest nog op 250 andere gewacht worden voordat er bestelt kon worden.
Na een tijd stilte was het onlangs dan toch zover, er kon worden besteld. Picnic heeft zijn welkomstprogramma aardig op orde, want er volgde een aantal interessante contactmomenten. Graag lichten we die hieronder even voor jullie uit:
19 april, email
Van harte welkom!
Na registratie in de app werd er direct een welkomstmail verstuurd. Hierin werd meteen duidelijk dat er een wachtrij was. Overigens kun je in de app zien hoeveel wachtenden er nog voor je zijn. Opvallend is dat je nog niet de supermarktomgeving kunt zien met het assortiment en de prijzen. Dat maakt het allemaal best geheimzinnig.
17 juni T = 1 dagen, email
Je kunt vanaf nu Picnic’en! + Je kunt nu beginnen!
Na twee maanden wachten kan er besteld worden. Die dag worden er twee emails verstuurd. Hierin worden de voordelen van Picnic worden nog eens op een rij gezet.
20 juni T + 4 dagen, email
Gratis bezorgen én de laagste prijs?
Na drie dagen worden de belangrijkste voordelen van Picnic uitgelicht: gratis bezorgen én de laagste prijs.
22 juni T + 6, email
We zijn 3x per week in je straat
Na vijf dagen wordt het gemak uitgelicht van het tot wel drie keer per week bestellen bij Picnic.
24 juni T + 8
Na acht dagen wordt het gemak van de service van Picnic uitgelicht. Hier wordt eigenlijk alleen het kanaal WhatsApp uitgelicht. Opvallend is dat andere kanalen niet eens genoemd worden. Ze hebben een call-to-action toegevoegd om vandaag voor 22:00 te bestellen, namelijk een gratis appeltaartje.
25 juni T + 9
Na negen dagen vragen ze om je feedback. Het is onduidelijk of ze dit gesegmenteerd hebben op gebruik van de app, plaatsen van een bestelling of helemaal niets. Opvallend is dat er geen vragenlijst aan gekoppeld zit maar het activeert om wederom contact op te nemen via WhatsApp.
27 juni T + 11
Na elf dagen wordt een andere belangrijke eigenschap van Picnic uitgelicht: ‘bij Picnic bepaal jij het assortiment’. Ook dit keer wordt je geactiveerd om contact te zoeken via WhatsApp. Opvallend is dat dit contactmoment relatief laat in het welkomstprogramma komt. Deze zou je kunnen verwachten nadat je door het assortiment hebt gebladerd.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.