fbpx
Loyalty Journey

CASE: Welkom bij Picnic

Het nieuwe winkelen

Loyalty JourneyCase 19 juli 2016
Welkom bij Picnic
Naam Picnic
Organisatie Picnic
Sector B2C
Land Nederland
Sinds 2015
Type programma Welkomstprogramma
Benefits /
Dragers App
Thematiek Welkomstcyclus
Status Actief

Picnic

Picnic is de nieuwe online supermarkt die concurrentie aangaat met de gevestigde traditionele supermarkten zoals Albert Heijn en Jumbo in Amersfoort, Leusden, Soest en Utrecht, en binnenkort in meer steden. Ze hebben een paar bijzonder aantrekkelijke kenmerken, zoals een laagste prijs garantie en het gratis bezorgen van boodschappen.

Hoe werkt het?
De Picnic supermarkt biedt uitsluitend online boodschappen aan, je kunt de winkel alleen online bezoeken via een app. Hierdoor heeft Picnic geen kosten aan fysieke winkels, wat ervoor zorgt dat ze de laagste prijs en gratis bezorgkosten kunnen bieden. Waarneer je de app hebt gedownload kun je je boodschappen bestellen door een bezorgmoment te kiezen. Ze bezorgen op vaste momenten bij je in de buurt. Het bezorgmoment bevat één uur. Op de dag van bezorging krijg je ’s ochtends een berichtje met hierin een tijdstip waarop ze het komen brengen, waardoor je nooit lang thuis hoeft te zijn om je boodschappen aan te nemen.

Welkomstprogramma
Enkele maanden geleden heeft de auteur van dit artikel zich aangemeld voor Picnic. Ze gaven meteen een gevoel van exclusiviteit want er moest nog op 250 andere gewacht worden voordat er bestelt kon worden.

Na een tijd stilte was het onlangs dan toch zover, er kon worden besteld. Picnic heeft zijn welkomstprogramma aardig op orde, want er volgde een aantal interessante contactmomenten. Graag lichten we die hieronder even voor jullie uit:

 

19 april, email

Van harte welkom!

Na registratie in de app werd er direct een welkomstmail verstuurd. Hierin werd meteen duidelijk dat er een wachtrij was. Overigens kun je in de app zien hoeveel wachtenden er nog voor je zijn. Opvallend is dat je nog niet de supermarktomgeving kunt zien met het assortiment en de prijzen. Dat maakt het allemaal best geheimzinnig.

 

17 juni T = 1 dagen, email

Je kunt vanaf nu Picnic’en! + Je kunt nu beginnen! 

Na twee maanden wachten kan er besteld worden. Die dag worden er twee emails verstuurd. Hierin worden de voordelen van Picnic worden nog eens op een rij gezet.


20 juni T + 4 dagen, email

Gratis bezorgen én de laagste prijs?  

Na drie dagen worden de belangrijkste voordelen van Picnic uitgelicht: gratis bezorgen én de laagste prijs.

 

22 juni T + 6, email

We zijn 3x per week in je straat

Na vijf dagen wordt het gemak uitgelicht van het tot wel drie keer per week bestellen bij Picnic.


24 juni T + 8

Heb je een vraag? App ons even

Na acht dagen wordt het gemak van de service van Picnic uitgelicht. Hier wordt eigenlijk alleen het kanaal WhatsApp uitgelicht. Opvallend is dat andere kanalen niet eens genoemd worden. Ze hebben een call-to-action toegevoegd om vandaag voor 22:00 te bestellen, namelijk een gratis appeltaartje.


25 juni T + 9

Hoe vond jij de eerste week?

Na negen dagen vragen ze om je feedback. Het is onduidelijk of ze dit gesegmenteerd hebben op gebruik van de app, plaatsen van een bestelling of helemaal niets. Opvallend is dat er geen vragenlijst aan gekoppeld zit maar het activeert om wederom contact op te nemen via WhatsApp.


27 juni T + 11

Mis je iets? Vertel!

Na elf dagen wordt een andere belangrijke eigenschap van Picnic uitgelicht: ‘bij Picnic bepaal jij het assortiment’. Ook dit keer wordt je geactiveerd om contact te zoeken via WhatsApp. Opvallend is dat dit contactmoment relatief laat  in het welkomstprogramma komt. Deze zou je kunnen verwachten nadat je door het assortiment hebt gebladerd.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: