Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Foot Locker vernieuwt zijn loyaliteitsprogramma: FLX Rewards

LOYALTY PROGRAM

CASE

Caroliene Roelofsen
Caroliene Roelofsen
17 oktober 2024
LOYALTY PROGRAM
CASE

Foot Locker vernieuwt zijn loyaliteitsprogramma: FLX Rewards

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

FLX Rewards
Foot Locker
B2C
Nederland
2024

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Kortingen en exclusieve voordelen
Website en app
Schoenen
Actief
Foot Locker
Foot Locker
Foot Locker, Inc. is een Amerikaanse sportkleding- en schoenenketen, die zijn hoofdkantoor heeft in de wijk Midtown Manhattan in New York. Het bedrijf is in 29 landen over de hele wereld actief. De keten staat bekend om de bedrijfskleding die de medewerkers dragen, die lijkt op een scheidsrechteruniform.
Foot Locker, Inc. is een Amerikaanse sportkleding- en schoenenketen, die zijn hoofdkantoor heeft in de wijk Midtown Manhattan in New York. Het bedrijf is in 29 landen over de hele wereld actief. De keten staat bekend om de bedrijfskleding die de medewerkers dragen, die lijkt op een scheidsrechteruniform.

Foot Locker heeft zijn loyaliteitsprogramma’s samengevoegd tot één uitgebreid en gestroomlijnd programma genaamd FLX Rewards. Dit programma biedt klanten een naadloze winkelervaring over al hun merken, waaronder Champs Sports, Eastbay en Kids Foot Locker. FLX Rewards is ontwikkeld als reactie op de groeiende vraag naar een omnichannel-ervaring, waarbij klanten zowel online als in fysieke winkels dezelfde voordelen en beloningen kunnen genieten.
 
Volgens Kim Waldmann, Chief Customer Officer van Foot Locker, focust het nieuwe programma zich op twee kerngebieden:
 
1) Het verbeteren van de verbinding tussen online en offline retailervaringen.
2) Het bieden van betere toegang tot gelimiteerde producten.
 
Waldmann benadrukt dat FLX Rewards gebaseerd is op uitgebreide klantenfeedback. “Alles wat we doen is gebaseerd op gesprekken met onze klanten,” zegt ze. Uit klantonderzoeken blijkt dat consumenten betere toegang willen tot populaire, moeilijk te verkrijgen producten, meer kans om exclusieve producten te winnen, en extra beloningen voor hun loyaliteit.
 
Hoe werkt FLX Rewards?
Leden van het FLX Rewards-programma verdienen 100 XPoints per uitgegeven €1 op hun aankopen. Deze XPoints kunnen worden ingewisseld voor exclusieve beloningen, unieke ervaringen en Foot Locker-cadeaubonnen. Hoe meer XPoints een klant verzamelt, hoe hoger hun beloningsniveau wordt. Het programma kent drie verschillende niveaus:
 
Level 1: Voor leden met minder dan 30.000 XPoints. Ze krijgen gratis standaardverzending, korting op expresverzending, toegang tot exclusieve evenementen voor leden en een verjaardagscadeau.
 
Level 2: Vanaf 30.000 XPoints krijgen leden naast alle voordelen van Niveau 1 extra speciale beloningen.
 
Level 3: Leden met meer dan 50.000 XPoints krijgen naast alle voordelen van de eerste twee niveaus ook toegang tot exclusieve evenementen die alleen op uitnodiging toegankelijk zijn.
 
Een belangrijk voordeel van FLX Rewards is de vroegtijdige toegang tot productlanceringen, wat een groot pluspunt is voor sneakerfans die op zoek zijn naar limited edition schoenen. Bovendien krijgen alle leden gratis verzending, wat voorheen niet standaard was in eerdere loyaliteitsprogramma’s van Foot Locker. Dit is een belangrijke toegevoegde waarde, vooral voor frequente online shoppers.
 
Gebruik van klantenfeedback
Het nieuwe loyaliteitsprogramma wordt ondersteund door de onlangs gelanceerde Foot Locker-app, die zowel de online als in-store klantbeleving wil verbeteren. Door gebruik te maken van klantenenquêtes, kon Foot Locker specifieke wensen en behoeften van hun klanten identificeren. Zo wilden klanten betere toegang tot exclusieve producten en meer kansen om populaire items te kopen. Deze inzichten hebben geleid tot verbeterde functies die de gebruikerservaring versterken en de loyaliteit vergroten.
 
Toekomstige uitbreidingen en flexibiliteit
Met het FLX-programma krijgen klanten niet alleen toegang tot een breder scala aan producten en beloningen, maar worden ze ook gestimuleerd om te shoppen bij meerdere merken binnen het Foot Locker-portfolio. Het programma is flexibel, waardoor Foot Locker het eenvoudig kan aanpassen aan nieuwe trends of veranderende klantbehoeften. In de toekomst verwacht het bedrijf nog meer exclusieve producten en ervaringen aan het programma toe te voegen, wat de betrokkenheid verder zal vergroten en de merkloyaliteit zal versterken.
 
Strategie voor de toekomst
Het nieuwe programma past binnen de bredere strategie van Foot Locker om hun digitale aanwezigheid te versterken en de interactie met klanten te verbeteren. De integratie van een naadloze online en offline ervaring speelt in op de groeiende vraag van consumenten naar meer controle over hun winkelervaring. Door deze evolutie in hun loyaliteitsprogramma is Foot Locker goed gepositioneerd om klantentrouw te bevorderen in een steeds competitievere markt.
 

 

Caroliene Roelofsen

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.