Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Hoe win je het hart terug van voormalig donateurs?

LOYALTY PROGRAM

CASE

Mirte van der Werff
Mirte van der Werff
26 mei 2025
LOYALTY PROGRAM
CASE

Hoe win je het hart terug van voormalig donateurs?

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Winbackprogramma
Greenpeace
B2B
Nederland
2022

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Winbackprogramma
Donateursloyaliteit
E-mail
Winback
Actief
Greenpeace
Greenpeace
Greenpeace is een wereldwijde, onafhankelijke milieuorganisatie die zich sinds 1971 inzet voor het tegengaan van klimaatverandering en het behoud van biodiversiteit.
Greenpeace is een wereldwijde, onafhankelijke milieuorganisatie die zich sinds 1971 inzet voor het tegengaan van klimaatverandering en het behoud van biodiversiteit.

Greenpeace heeft in samenwerking met Dunck Loyalty een winbackprogramma bedacht en uitgerold om op een warme manier afscheid te nemen van voormalige donateurs en hen stap voor stap weer positief te betrekken bij de organisatie en haar projecten.
 
Wanneer een donateur besluit de relatie te beëindigen, betekent dit namelijk niet dat deze definitief verloren is. Integendeel: het biedt een unieke kans om waardevolle inzichten te verkrijgen in de reden van vertrek én om de relatie opnieuw vorm te geven. Bovendien is het terugwinnen van donateurs vaak efficiënter en kosteneffectiever dan het werven van nieuwe donateurs.
 
Een liefdevol afscheid
Het terugwinnen van het hart van voormalig donateurs begint met een oprechte uiting van dankbaarheid. Bedank vertrokken donateurs warmhartig, zodat zij zonder schuldgevoel weggaan en verrast worden door de positieve houding. Zo leg je de basis voor een mogelijke terugkeer. Vervolgens is het belangrijk om interesse te tonen in de donateur. Vraag naar de donateur hun beweegredenen en wat je in de toekomst kunt verbeteren. Hierdoor leer je van het vertrek én laat je zien dat hun mening telt. Daarna volgt de fase van herontdekking: het opnieuw opbouwen van vertrouwen en verbondenheid. Een goed voorbeeld hiervan is Greenpeace, dat met hun winbackprogramma inzet op een paar belangrijke succespijlers.
 
De pijlers van een effectief winbackprogramma
1. Bouwen aan betrokkenheid bij de problematiek. Greenpeace doet dit bijvoorbeeld door voormalig donateurs bewust te maken van de blijvende urgentie van de strijd tegen klimaatverandering (rationeel) en een gevoel van hoop te creëren dat een groene, duurzame wereld nog mogelijk is (emotioneel).
2. Bouwen aan rationele overtuiging van je organisatie. Greenpeace doet dit bijvoorbeeld door voormalig donateurs te overtuigen van Greenpeace als autoriteit in de strijd en het daadwerkelijk laten begrijpen van de standpunten en werkwijze.
3. Bouwen aan relationele verbondenheid met je organisatie. Greenpeace doet dit bijvoorbeeld door voormalig donateurs te erkennen en zich gezien te laten voelen, maar ook te inspireren om het verschil te maken.
4. Bouwen aan tijdgeven. Greenpeace doet dit bijvoorbeeld door voormalig donateurs te waarderen door naar hun mening te vragen en zich betrokken te laten voelen door mee te doen met Greenpeace bij het agenderen van misstanden.
 
Het terugwinnen van donateurs vraagt om een strategische aanpak. Er zijn meerdere momenten in de donor journey waarop je de verbinding kunt herstellen. Breng deze momenten zorgvuldig in kaart en benut ze bewust. Wil je meer weten over hoe je een effectief winbackprogramma opzet? Klik dan hier.

Mirte van der Werff

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.