
Lokale spaaracties nieuwe trend in Loyalty Marketing
Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Het sparen van lokale sporthelden heeft in een korte tijd een enorme vlucht genomen. Steeds vaker starten lokale supermarketen en winkelpassages een kortlopende actie op om meer traffic, klantloyaliteit en positieve branding te realiseren. Zowel aan de zijde van de ondernemers als aan de zijde van de consument is het fenomeen sportplaatjes enorm in trek. Waar vroeger alleen voetbalplaatjes werden uitgegeven, is er nu ook plaats voor andersoortige sporten zoals hockey, volleybal, korfbal of gymnastiek.
Onlangs startte winkelcentrum Rosmalen een dergelijke spaaractie op i.s.m. hockeyclub MHC Rosmalen. Maar liefst 671 jeugdleden van deze vereniging gingen op de foto en zijn vastgelegd in een schitterend verzamelboek. Bij elke €10,- aan boodschappen in het winkelcentrum ontvangt de consument een setje met 5 plaatjes.
De actie wordt ondersteund met een uitgebreide POS-kit. In het winkelcentrum en op de hockeyvereniging zijn deurstickers, posters en baliedisplays zichtbaar. Uiteraard wordt de actie ook middels sociale media ondersteund door zowel de vereniging als het winkelcentrum. Maar natuurlijk draait de actie volledig op het vervolmaken van het spaaralbum. Niet zonder reden zijn er dranghekken in het winkelcentrum geplaatst met een groot spandoek vanwaar jeugdleden consumenten bevragen om extra setjes. Op de vereniging worden ruilacties opgezet, zodat de plaatjes onderling geruild kunnen worden.
De trend in deze lokale spaaracties is opvallend te noemen. Met de aanscherping van de privacy-wetgeving worden consumenten kritischer en gaan zorgvuldiger om met hun persoonsgegevens. Toch besloot ruim 85% van de jeugdleden (de ouders) van MHC Rosmalen akkoord te gaan met een privacyverklaring en het maken van een foto. Jezelf terugzien op een sportplaatje met foto en volledige naam is voor veel leden belangrijker dan het recht op privacy.
In bovengenoemd voorbeeld bij MHC Rosmalen zijn er drie partijen blij met de actie. Het winkelcentrum geeft aan een flinke omzetstijging te zien en is daarnaast blij met de maatschappelijke bijdrage, door het ondersteunen van het lokale verenigingsleven. De lokale hockeyclub geeft de actie ook een ruime voldoende. Zij ontvangt een sponsorbijdrage van het winkelcentrum en daarnaast raken leden door de actie meer betrokken bij de vereniging. Ook de positieve uitstraling in het dorp is voor MHC Rosmalen een welkome bijkomstigheid.
En ook de consument is blij met de actie. Het is leuk om plaatjes te sparen voor je buurmeisje, kleinkind of gewoon voor jezelf. Aan het enthousiasme achter het dranghek te zien komt er op deze editie zeker een vervolg.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.