Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Recycle je kleding voor shoptegoed!

LOYALTY PROGRAM

CASE

Ismay van de Langemheen
Ismay van de Langemheen
22 mei 2024
LOYALTY PROGRAM
CASE

Recycle je kleding voor shoptegoed!

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Worn Wear
Patagonia
B2C
VS
2013

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Voordeelprogramma
Shoptegoed
Winkel
Mode & duurzaamheid
Actief
Patagonia
Patagonia
Patagonia is een Amerikaans kleding- en outdoor merk, opgericht in 1973 door Yvon Chouinard. Het bedrijf, gevestigd in Ventura, Californië, staat bekend om zijn milieubewustzijn en duurzaamheid. Patagonia produceert hoogwaardige, duurzame kleding voor activiteiten zoals klimmen, surfen, en skiën.
Patagonia is een Amerikaans kleding- en outdoor merk, opgericht in 1973 door Yvon Chouinard. Het bedrijf, gevestigd in Ventura, Californië, staat bekend om zijn milieubewustzijn en duurzaamheid. Patagonia produceert hoogwaardige, duurzame kleding voor activiteiten zoals klimmen, surfen, en skiën.

Tegenwoordig is duurzaamheid een belangrijk aspect in de mode-industrie. Dit heeft Patagonia geïncorporeerd in haar loyaliteitsprogramma genaamd het Worn Wear-programma. Dit programma is gericht op het verlengen van de levensduur van kledingstukken. Waar versleten jassen en afgedragen broeken niet meer eindigen in de achterkant van de kast of in de afvalbak, maar een nieuwe kans krijgen om gebruikt te worden. Geleid door het merk Patagonia, is dit initiatief bedacht. Om de impact van fast fashion te verminderen door gebruikte kleding te recyclen en te hergebruiken.
 
Wat is het?
Het Patagonia Worn Wear-programma is een initiatief van het merk Patagonia dat gericht is dat kleding langer gebruikt kan worden en op het verminderen van afval. Het programma simuleert klanten om hun gebruikte Patagonia kleding in te ruilen voor shoptegoed! Waarmee ze nieuwe of gerepareerde kledingstukken van Patagonia kunnen kopen. Het gaat hierbij niet alleen om kleding dat versleten is, maar ook om items die nog in goede staat zijn maar niet langer worden gebruikt. Deze aanpak bevordert niet alleen duurzaamheid, maar toont ook transparantie door de staat van de items openlijk te erkennen en klanten eerlijke prijsopties te bieden. De transparante prijsstelling een krachtig hulpmiddel voor het opbouwen van vertrouwen en loyaliteit onder klanten. Door prijsinformatie openlijk te delen, gedetailleerde specificaties te bieden en eerlijke vergelijkingen aan te bieden, kunnen bedrijven premium ervaringen creëren die de klanten loyaliteit vergroten.
 
Zo werkt het
Het programma Worn Wear werkt vrij eenvoudig. Klanten kunnen de gebruikte Patagonia kledingstukken naar de winkels brengen of per post naar Patagonia sturen. Als de kleding ingeleverd is, wordt de staat van de kleding beoordeeld. Als het kledingstuk nog bruikbaar is, kan de klant ervoor kiezen om het te ruilen voor shoptegoed of het geld te doneren aan een goed doel. Aan de hand van de staat van het kledingstuk wordt de hoogte hiervan bepaald, dit kan oplopen tot 50% van het aankoopbedrag. De kledingstukken worden na een schoonmaakbeurt en eventuele reparatie tegen verlaagde prijzen opnieuw verkocht. Als het kledingstuk niet meer draagbaar is, wordt het gerecycled tot nieuwe materialen. Zo werd in 2019 door Patagonia ReCrafted bedacht. Hierbij worden kleding en tassen aangeboden, gemaakt van kledingstukken die niet meer gerepareerd konden worden en vernietigd zouden worden. Jaarlijks worden er meer dan 100.000 kledingstukken door Patagonia gerepareerd.
 
Voorwaarden
Er zijn maar enkele voorwaarden verbonden aan het Patagonia Worn Wear-programma: als eerste accepteert het programma alleen kledingstukken van het merk Patagonia. Dit omvat jassen, broeken, shirts, en andere items die onder Patagonia vallen. Daarnaast biedt het programma geen terugbetalingen in geld voor ingeleverde kledingstukken. In plaats daarvan ontvangen klanten shoptegoed dat kan worden gebruikt voor aankopen bij Patagonia.

Ismay van de Langemheen

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.