Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

RET OVMiles

RET heeft OVMiles geïntroduceerd omdat zij naast het aanbieden van goed openbaar vervoer ook een sociale verbinder willen zijn tussen de stad Rotterdam en haar inwoners. Door de gespaarde OVMiles in te wisselen voor leuke acties bij Rotterdamse partners ontdekken de RET-reizigers nieuwe plekken en nieuwe mensen in de regio Rotterdam.

LOYALTY PROGRAM

CASE

Redactie LoyaltyFacts
Lees hier alles over OVMiles waarbij reizigers in de Regio Rotterdam kunnen sparen voor kortingen en diensten.
Redactie LoyaltyFacts
30 december 2014
LOYALTY PROGRAM
CASE

RET OVMiles

RET heeft OVMiles geïntroduceerd omdat zij naast het aanbieden van goed openbaar vervoer ook een sociale verbinder willen zijn tussen de stad Rotterdam en haar inwoners. Door de gespaarde OVMiles in te wisselen voor leuke acties bij Rotterdamse partners ontdekken de RET-reizigers nieuwe plekken en nieuwe mensen in de regio Rotterdam.

Lees hier alles over OVMiles waarbij reizigers in de Regio Rotterdam kunnen sparen voor kortingen en diensten.

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

OVMiles
RET
Vervoer
Nederland
Januari 2014

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Korting op diensten en producten
OV-chipkaart
Belonen van OV reizigers
Actief
RET logo
RET logo
RET
RET
RET is het openbaar vervoerbedrijf in de regio Rotterdam. Ze brengen reizigers naar hun bestemming via bus, tram, metro en fast ferry.
RET is het openbaar vervoerbedrijf in de regio Rotterdam. Ze brengen reizigers naar hun bestemming via bus, tram, metro en fast ferry.
RET heeft OVMiles geïntroduceerd omdat zij naast het aanbieden van goed openbaar vervoer ook een sociale verbinder willen zijn tussen de stad Rotterdam en haar inwoners. Door de gespaarde OVMiles in te wisselen voor leuke acties bij Rotterdamse partners ontdekken de RET-reizigers nieuwe plekken en nieuwe mensen in de regio Rotterdam.

Deelname
Na een online aanmelding op ovmiles.nl, kan OVMiles geactiveerd worden op de OV-chipkaart bij één van de activatiepunten. Na activatie spaart de deelnemer automatisch Miles als hij/zij reist met het openbaar vervoer en in- en uitcheckt binnen het vervoersgebied van RET.

 

Sparen
Er zijn zes manieren om OVMiles te sparen:

  1. Reizen met de RET: Deelnemers sparen 1 Mile met iedere kilometer die wordt gereisd in de bus, tram of metro van RET.
  2. Beoordeling of vragenlijst: Als de deelnemer van één van de acties gebruik maakt, stuurt OVMiles hem/haar een e-mail om te vragen hoe de actie is bevallen. Met het invullen van deze beoordeling of vragenlijst verdient een deelnemer 20 Miles.
  3. Profiel aanvullen: De deelnemer kan zijn of haar profiel aanvullen door voorkeuren door te geven. Hierdoor verdient hij/zij 30 Miles.
  4. Actie delen via Facebook of Twitter: Door een actie van een partner via social media te delen verdient de deelnemer 20 Miles (max. één keer per maand).
  5. BonusMiles: OVMiles-partners kunnen de deelnemers via een kaartje of e-mailbericht een actiecode geven. Deze actiecode is BonusMiles waard.
  6. Extra Miles verdienen: In daluren en in het weekend kunnen er bij de RET soms extra Miles worden verdiend met reizen. Op de website en op Facebook wordt bekend gemaakt wanneer.

 

Het aantal punten dat gespaard wordt is afhankelijk van het aantal kilometers dat in een maand met het openbaar vervoer van RET wordt afgelegd. Daarnaast kan het aantal uitgebreid worden door de acties die hierboven zijn benoemd. Het maximaal aantal te sparen Miles is 200 per maand.

 

Verzilveren
OVMiles werkt samen met 23 vaste (Rotterdamse) partners zoals Feyenoord, Hotel New York, Dudok en Diergaarde Blijdorp, bij deze partners ontvang je bij inlevering van je Miles gratis diensten of korting op producten. Bijvoorbeeld:

  • 25% korting op een rondleiding in de Kuip
  • Korting op een arrangement (1 overnachting, ontbijtbuffet, retourtje watertaxi en parkeerkaart) bij Hotel New York
  • Dudok: gratis nagerecht of korting op koffie met taart
  • Gratis rondleiding én korting op je entreebewijs bij Diergaarde Blijdorp

 

Gespaarde Miles kunnen op 2 manieren ingewisseld worden bij de OVMiles-partners:

  1. Vooraf bestellen: Via de website van OVMiles kan een coupon worden besteld voor een actie. Deze coupon wordt aan de OV-chipkaart gekoppeld en kan verzilverd worden door de OV-chipkaart voor de kaartlezer bij de OVMiles-partner te houden. Het kan zijn dat er vooraf gereserveerd moet worden voor een bepaalde actie.
  2. Direct besteden: Voor sommige acties hoeft de deelnemer niet eerst een coupon te bestellen. De Miles kunnen dan direct op locatie besteed worden. Bij besteding wordt automatisch het exacte aantal Miles van het account afgeschreven wanneer de OV-chipkaart voor de kaartlezer wordt gehouden. Het is niet mogelijk om meer Miles te besteden dan dat er zijn gespaard.

 

Sommige OVMiles-partners bieden ook voordeel als de deelnemer de afgelopen 3 uur met het openbaar vervoer van de RET heeft gereisd. Dit heet de OV-check. De OV-check staat los van het aantal Miles. Door de OV-chipkaart voor de kaartlezer te houden, toont de deelnemer aan dat hij/zij met het openbaar vervoer heeft gereisd en ontvangt vervolgens voordeel.

 

Goud, zilver, brons
OVMiles werkt met statussen, deze status is afhankelijk van het aantal kilometers dat je met het openbaar vervoer van RET reist. Iedereen begint op ‘brons’, maar zodra een deelnemer ‘zilver’ of ‘goud’ wordt dan krijgt hij/zij toegang tot steeds meer exclusieve acties en extra’s.

Case facts

  • Gebruikers van OVMiles ontvangen op hun verjaardag een leuke verrassing.
  • De RET is de eerste openbaar vervoerder die een loyaliteitsprogramma introduceert voor haar klanten met gebruik van de OV-chipkaart.
  • OVMiles werd in november en december 2013 succesvol getest onder reizigers. In totaal meldden 5.500 reizigers zich aan als tester. De RET selecteerde vervolgens 2.500 reizigers als eerste OVMiles gebruikers. Bijna 90 procent van deze gebruikers gaf aan OVMiles aan te raden bij anderen en 72,5 procent geeft OVMiles een rapportcijfer 7 of hoger.

 

Quote
Pedro Peters, algemeen directeur RET:

“Wij hebben altijd gezegd dat we met de chipkaart meer mogelijkheden gingen bieden voor de klanten. Nu zijn we zo ver dat we onze klanten een, voor het OV, uniek aanbod kunnen doen met OVMiles.”

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.