fbpx
Loyalty Program

CASE: Spaarprogramma met Clubcard van Tesco

Lees hier meer over de Tesco Clubcard waarbij leden kunnen sparen voor verschillende artikelen bij Tesco en haar partners.

Loyalty ProgramCase 30 juni 2009
Spaarprogramma met Clubcard van Tesco
Naam Tesco Clubcard
Organisatie Tesco
Sector Retail
Land UK & 12 landen buiten UK
Sinds 1995
Type programma Spaarprogramma
Benefits Voordelen & Kortingen
Dragers Klantenkaart
Thematiek Sparen voor artikelen
Status Actief

Tesco

Tesco is een internationaal opererend Brits bedrijf met supermarkten en hypermarkten. Het werd in 1924 opgericht en is de grootste Britse detailhandel, zowel naar wereldwijde verkoopcijfers als naar lokaal marktaandeel. Tesco is de op twee na grootste detailhandelaar ter wereld.

Spaarprogramma met Clubcard van Tesco stelt consumenten in staar om op diverse manieren punten te sparen en verzilveren. De clubcard is gratis online aan te vragen via tesco.com.

Sparen
Sparen kan niet alleen in de winkel zelf, maar ook online en bij partners van het programma. Daarnaast worden Green Clubcard points uitgegeven voor het hergebruik van boodschappentassen. Voor iedere pond die wordt uitgegeven, ontvangen klanten een punt. Klanten kunnen hun puntensaldo inzien in hun persoonlijke online account.

Verzilveren
Wanneer het puntentotaal is opgelopen tot 150 punten, ontvangt de houder van de Clubcard elke 3 maanden vouchers, die de waarde van zijn saldo vertegenwoordigen. In het online account kunnen de vouchers geprint worden, waarna ze ingewisseld kunnen worden voor korting op boodschappen bij Tesco, op online producten en op brandstof. De kaarthouder kan de vouchers ook meer waarde geven met Clubcard Boost. Zij kunnen de waarde van de voucher verviervoudigen, wanneer zij deze uitgeven bij een van de geselecteerde partners, zoals pretparken, tijdschriften, cursussen en restaurants.

Extra’s
Via het Clubcardprogramma vergaart Tesco enorm veel klantkennis. Op basis van die kennis heeft de supermarktketen een sterk begrip van haar markt ontwikkeld. Daardoor weet Tesco relaties met haar klant op te bouwen, en een zo makkelijk mogelijke klantervaring te bieden. Tesco heeft verschillende clubs in het leven geroepen, zoals de Foodclub, Wineclub, Toddlerclub en Tesco’s Healthy Living. Deze clubs komen tegemoet aan de specifieke interessegebieden van klanten, waardoor Tesco hen emotioneel weet te raken.

Case Facts

  • Tot lancering (1995) had concurrent Sainbury’s een groter marktaandeel dan Tesco. Een maand na lancering is Tesco nummer 1 geworden en gebleven.
  • Tesco bouwt een enorme hoeveelheid hoogwaardige klantkennis op en speelt daar op in met verschillende clubs.
  • De Tesco Clubcard heeft ongeveer 13 miljoen leden


Spaarprogramma met Clubcard van Tesco quote 

Sunday Times:

“Nobody in retailing underestimates the power of the card: its success undoubtedly helped Tesco to overtake Sainsbury as Britain’s leading grocer.”

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: