Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Sparen om te besparen!

LOYALTY PROGRAM

CASE

Hilde Luiten
Hilde Luiten
27 September 2023
LOYALTY PROGRAM
CASE

Sparen om te besparen!

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Vattenfall Exclusief
Vattenfall
B2C
Europa
2019

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Spaarprogramma
Korting, winacties, exlusieve events
Website en app
Energie
Actief
Vattenfall
Vattenfall
Vattenfall is een Europees energiebedrijf. Vattenfall is ontstaan in Zweden en heeft in 2009 Nuon overgenomen. Naast Zweden en Nederland opereert Vattenfall in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken en Finland. In Nederland heeft Vattenfall zo’n 2 miljoen klanten.
Vattenfall is een Europees energiebedrijf. Vattenfall is ontstaan in Zweden en heeft in 2009 Nuon overgenomen. Naast Zweden en Nederland opereert Vattenfall in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken en Finland. In Nederland heeft Vattenfall zo’n 2 miljoen klanten.

In 2018 maakte energieleverancier Nuon bekend dat het de naam van haar moederbedrijf over zou gaan nemen. Sinds 2019 kennen we Nuon dan ook onder haar nieuwe Zweedse naam: Vattenfall. Het spaarprogramma van Nuon, ‘Nuon Exclusief’, werd meegenomen, maar dan onder de nieuwe noemer ‘Vattenfall Exclusief’.

 

Hoe werkt het?

 

Als klant van Vattenfall kun je je aanmedelden voor Vattenfall Exclusief door middel van je Vattenfall-account.  Op basis van het aantal jaar dat je klant bent, word je vervolgens ingedeeld op een bepaalde status. Die status bepaalt het tempo waarmee je kunt sparen. Hoe langer je klant bent, des te sneller de punten binnen stromen. Er zijn vier verschillende statussen:

 

  • Brons: minder dan 1 jaar klant. Deze klanten sparen elke maand 10 punten.
  • Zilver: 1 t/m 4 jaar klant. Deze klanten sparen 15 punten per maand.
  • Goud: 5 t/m 9 jaar klant. Deze klanten sparen elke maand 20 punten.
  • Platina: 10 jaar en meer klant. Deze klanten sparen 25 punten per maand.

 

Als je eenmaal aangemeld bent, ontvang je automatisch iedere maand punten. Deze punten blijven vijf jaar geldig en vervallen als je weggaat bij Vattenfall.

 

Je punten inwisselen

 

De gespaarde punten kunnen worden verzilverd voor een heel scala aan cadeaus: van koptelefoons en warmtekussens tot aan producten om te besparen op je energie.

 

Naast sparen, kun je als klant bij Vattenfall ook profiteren van andere voordelen. Deze zijn ingedeeld in drie categorieën: ‘goed doen’, ‘erop uit’ en ‘winnen’. In de categorie ‘goed doen’ kunnen klanten hun punten in leveren als bijdrage aan een goed doel. In de categorie ‘erop uit’ vallen de speciale Klantendagen die Vattenfall organiseert. Als Vattenfall Exclusief lid krijg je korting op entree en allerlei leuke extra’s. In de categorie ‘winnen’ vallen winacties, waarbij prijzen als een KitchenAid en boormachine te winnen zijn. Hierbij geldt ook, hoe hoger je klantstatus, hoe meer winkans je hebt. In de categorieën brons en zilver heb je één winkans, in goud twee en in platina maar liefst drie.

 

Wat is er veranderd?

 

Is het huidige Vattenfall Exclusief vergelijkbaar met het Nuon Exclusief van toen? Ja, eigenlijk wel. Er valt slechts een enkele verandering te bespeuren tussen Nuon Exclusief en Vattenfall Exclusief en dat is de focus van een van de extra voordelen. Waar er bij Vattenfall Exclusief een categorie ‘Goed doen’ is die zich focust op goede doelen en duurzaamheid, heette deze categorie bij Nuon Exclusief nog ‘besparen’. Hierbij lag ook meer de focus op besparen en werden klanten gestimuleerd om hun energierekening te verlagen.

 

Verder lijkt het huidige Vattenfall Exclusief nog in grote lijnen op Nuon Exclusief. En geef ze eens ongelijk, want je weet wat ze zeggen: Never change a winning team loyalty program.

Hilde Luiten

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.