Swapfiets is een bijzonder concept. Het is een start-up die huurfietsen op abonnement basis levert. Voor 15 euro per maand ontvang je een goed werkende fiets. Het succes van Swapfiets is mede te danken aan de goede service. In het abonnement zit de service van Swapfiets namelijk inbegrepen. In 2017 groeide het bedrijf met 1600% en in 2018 won het de ‘Dutch Marketing Award’ in de categorie ‘Marketing Start Up’.
Naam
Organisatie
Sector
Land
Sinds
Type programma
Benefits
Dragers
Thematiek
Status
Het concept is ontstaan door drie studenten van de Technische Universiteit Delft. Om de fiets herkenbaar te maken kozen de ondernemers voor een (Delfts) blauwe voorband. Tegenwoordig zijn de fietsen met de iconische blauwe voorband niet meer weg te denken uit de grote steden.
Het bedrijf richtte zich in eerste instantie op studenten. Op vertoon van een studentenkaart krijgen studenten maandelijks 3 euro korting op een Swapfiets. Momenteel wordt de dienst steeds vaker door niet-studenten gebruikt. Vanwege de snelle groei breidt het bedrijf nu uit naar België, waar zij zich vestigen in de studentenstad Leuven. Ook vestigen zij zich in steden in Denemarken en Duitsland.
Een Swapfiets aanvragen gaat erg gemakkelijk. Na het registreren in de app van Swapfiets maak je een afspraak en komen de ‘swappers’, de werknemers van Swapfiets, je fiets brengen. Heb je een lekke band of ligt je ketting er af? Via de app maak je een afspraak en één van de swappers komt langs om je fiets te ‘swappen’, wat omwisselen betekent. Zo zijn ben je altijd verzekerd van een goed werkende fiets en ben je weer snel onderweg.
Naast de service wat betreft het onderhoud van de fiets, biedt de app van Swapfiets ook een tool aan waardoor je je fiets nooit meer kunt kwijtraken. Via de app kan je de fiets ‘pinnen’. Als je in de app je locatievoorziening hebt aangezet, kan de app zien waar jij je op dat moment bevindt. Zo kan je de fiets pinnen en wordt je doorverwezen naar Google Maps om de route te zien naar de plek van je fiets. Mocht je de fiets altijd in de fietsenstalling plaatsen, dan kun je in de omschrijving zetten bij welk nummer je de fiets hebt neergezet. Zo kan je nooit vergeten waar je jouw fiets hebt neergezet.
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.