Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

SWAPFIETS

Swapfiets is een bijzonder concept. Het is een start-up die huurfietsen op abonnement basis levert. Voor 15 euro per maand ontvang je een goed werkende fiets. Het succes van Swapfiets is mede te danken aan de goede service. In het abonnement zit de service van Swapfiets namelijk inbegrepen. In 2017 groeide het bedrijf met 1600% en in 2018 won het de ‘Dutch Marketing Award’ in de categorie ‘Marketing Start Up’.

LOYALTY PROGRAM

CASE

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
8 april 2019
LOYALTY PROGRAM
CASE

SWAPFIETS

Swapfiets is een bijzonder concept. Het is een start-up die huurfietsen op abonnement basis levert. Voor 15 euro per maand ontvang je een goed werkende fiets. Het succes van Swapfiets is mede te danken aan de goede service. In het abonnement zit de service van Swapfiets namelijk inbegrepen. In 2017 groeide het bedrijf met 1600% en in 2018 won het de ‘Dutch Marketing Award’ in de categorie ‘Marketing Start Up’.

Naam

Organisatie

Sector

Land

Sinds

Swapfiets
Swapfiets
B2C
Nederland
2014

Type programma

Benefits

Dragers

Thematiek

Status

Engagementprogramma
Engagementprogramma
Website, app
Fietsen
Actief
Swapfiets
Swapfiets
SWAPFIETS Het begon tijdens een scriptieopdracht, maar inmiddels is Swapfiets een bedrijf met 116.000 fietsen in Nederland, waarvoor je een abonnement kunt afsluiten. De Swapfiets werd opgericht door enkele studenten van de TU Delft. De fiets wordt in samenwerking met fietsenfabrikant Union gemaakt en is herkenbaar aan zijn iconische blauwe voorband. Inmiddels is de Swapfiets beschikbaar door heel Nederland en zelfs een aantal plekken in België, Denemarken en Duitsland.
SWAPFIETS Het begon tijdens een scriptieopdracht, maar inmiddels is Swapfiets een bedrijf met 116.000 fietsen in Nederland, waarvoor je een abonnement kunt afsluiten. De Swapfiets werd opgericht door enkele studenten van de TU Delft. De fiets wordt in samenwerking met fietsenfabrikant Union gemaakt en is herkenbaar aan zijn iconische blauwe voorband. Inmiddels is de Swapfiets beschikbaar door heel Nederland en zelfs een aantal plekken in België, Denemarken en Duitsland.
Swapfiets is een bijzonder concept. Het is een start-up die huurfietsen op abonnement basis levert. Voor 15 euro per maand ontvang je een goed werkende fiets. Het succes van Swapfiets is mede te danken aan de goede service. In het abonnement zit de service van Swapfiets namelijk inbegrepen. In 2017 groeide het bedrijf met 1600% en in 2018 won het de ‘Dutch Marketing Award’ in de categorie ‘Marketing Start Up’.

Delfts Blauw

Het concept is ontstaan door drie studenten van de Technische Universiteit Delft. Om de fiets herkenbaar te maken kozen de ondernemers voor een (Delfts) blauwe voorband. Tegenwoordig zijn de fietsen met de iconische blauwe voorband niet meer weg te denken uit de grote steden.

Het bedrijf richtte zich in eerste instantie op studenten. Op vertoon van een studentenkaart krijgen studenten maandelijks 3 euro korting op een Swapfiets. Momenteel wordt de dienst steeds vaker door niet-studenten gebruikt. Vanwege de snelle groei breidt het bedrijf nu uit naar België, waar zij zich vestigen in de studentenstad Leuven. Ook vestigen zij zich in steden in Denemarken en Duitsland.

Service

Een Swapfiets aanvragen gaat erg gemakkelijk. Na het registreren in de app van Swapfiets maak je een afspraak en komen de ‘swappers’, de werknemers van Swapfiets, je fiets brengen. Heb je een lekke band of ligt je ketting er af? Via de app maak je een afspraak en één van de swappers komt langs om je fiets te ‘swappen’, wat omwisselen betekent. Zo zijn ben je altijd verzekerd van een goed werkende fiets en ben je weer snel onderweg.

Naast de service wat betreft het onderhoud van de fiets, biedt de app van Swapfiets ook een tool aan waardoor je je fiets nooit meer kunt kwijtraken. Via de app kan je de fiets ‘pinnen’. Als je in de app je locatievoorziening hebt aangezet, kan de app zien waar jij je op dat moment bevindt. Zo kan je de fiets pinnen en wordt je doorverwezen naar Google Maps om de route te zien naar de plek van je fiets. Mocht je de fiets altijd in de fietsenstalling plaatsen, dan kun je in de omschrijving zetten bij welk nummer je de fiets hebt neergezet. Zo kan je nooit vergeten waar je jouw fiets hebt neergezet.

 

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events