Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De echte waarde van klantloyaliteit programma’s

& het belang van meer bieden dan alleen spaarpunten

LOYALTY INSIGHTS

MARKTCIJFERS

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
16 januari 2018
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS

De echte waarde van klantloyaliteit programma’s

& het belang van meer bieden dan alleen spaarpunten

Dat onze klanten gek zijn op loyaliteitsprogramma’s klinkt niet vreemd. Al jaren is er een flinke groei in het aantal loyaliteitsprogramma’s te zien. Ook de deelname aan een loyaliteitsprogramma neemt gestaag toe. Zo blijkt uit recente cijfers dat er in de US meer dan 3,3 miljard inschrijvingen zijn op loyaliteitsprogramma’s.

 

Bovenstaande komt neer op zo’n 29 verschillende programma’s per huishouden! De toenemende groei van programma’s en de deelname hieraan wordt nog eens bevestigd door het feit dat 76% van de deelnemers aan een loyaliteitsprogramma vindt dat een programma een deel is van de relatie met een merk. Zelfs 83% geeft aan dat loyaliteitsprogramma’s het waarschijnlijker maken dat hij of zij nog herhaalaankopen gaat doen bij het bedrijf.

 

Het succes voor de bedrijven wordt niet alleen verklaard door de simpele rekensom dat het binnenhalen van een nieuwe klant 6 tot 7 maal duurder is dan het behouden van een klant. Gelukkig laat ook 75% van de Amerikaanse bedrijven met een loyaliteitsprogramma een return on investment zien. Overall is de regel dat een verhoging van de klantretentie met 5% zorgt voor een verhoging van de winst tot wel 95%!

Maar… Alleen met een transactioneel loyaliteitsprogramma kom je er niet! Ruim 90% van de klantloyaliteit programma’s is enkel gebaseerd op beloning van punten (koop iets en ontvang punten). Wanneer een loyaliteitsprogramma enkel op rationele waarde is gebouwd vindt er geen verhoging van de loyaliteit plaats, immers er wordt alleen een relatie opgebouwd voor het sparen van punten en waarde. Het blijft dan een transactionele en monetaire afweging iets wel of niet te kopen of te gebruiken.

 

Niet geheel verrassend haalt 77% van de enkel transactie gebaseerde loyaliteitsprogramma’s de eerste twee jaar niet. Het toevoegen van customer engagement en de beloning hiervan is het gedrag dat daadwerkelijk beïnvloed zou moeten worden. Slechts 25% van de programma’s heeft dergelijke benefits ingebouwd.

 

Voldoende uitdaging dus om creatieve, onderscheidende loyaliteitsprogramma’s te ontwikkelen die meer zijn dan punten sparen!

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty Marketing

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

29 juni 2022

Bedrijfscommunicatie: hoe persoonlijk mag het worden?

In 2021 heeft het platform MoEngage een onderzoek uitgevoerd onder 1.000 consumenten, verdeeld over Duitsland, Canada, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

29 juni 2022

Bedrijfscommunicatie: hoe persoonlijk mag het worden?

In 2021 heeft het platform MoEngage een onderzoek uitgevoerd onder 1.000 consumenten, verdeeld over Duitsland, Canada, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

27-06-2022

6 tips voor een effectief loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn een van de beste manieren om klanten aan te trekken, te binden en te behouden. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat loyaliteitsprogramma’s

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

27-06-2022

6 tips voor een effectief loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn een van de beste manieren om klanten aan te trekken, te binden en te behouden. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat loyaliteitsprogramma’s

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

20 april 2022

Britse wensen voor loyaliteitsprogramma's

Sinds 2018 voert Mando-Connect in samenwerking met YouGov onderzoek uit over loyaliteitsprogramma’s in Groot-Britannië. In 2022 is hier de derde editie van uit gekomen: What

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

20 april 2022

Britse wensen voor loyaliteitsprogramma's

Sinds 2018 voert Mando-Connect in samenwerking met YouGov onderzoek uit over loyaliteitsprogramma’s in Groot-Britannië. In 2022 is hier de derde editie van uit gekomen: What

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events