fbpx
Loyalty Insight

Frietjes met spaarpunten

De rol van loyaliteitsprogramma's bij takeout

Loyalty InsightMarktcijfers 25 februari 2021

Vanwege de Coronapandemie is het aandeel consumenten dat maaltijden afhaalt en laat bezorgen in het afgelopen jaar sterk toegenomen. Voor de consument is dit het alternatief voor een avondje uit eten, voor de horeca-bedrijven een mogelijkheid om de verliezen te beperken.

De toename in bestellingen is ook terug te zien buiten Nederland. Zo wordt er in Amerika geschat dat er in 2020 voor 769 miljard dollar is besteld aan eten. Hiervan bestond ongeveer een derde uit bestellingen bij restaurants die voorafgaand aan de pandemie nog uitsluitend bestonden als ‘sit-down’ restaurants.

Loyaliteitsprogramma’s

Recentelijk heeft PYMNTS in samenwerking met Paytronix een rapport naar buiten gebracht waarin onderzoek is gedaan naar het bestel- en bezoekgedrag van eten onder Amerikaanse consumenten. In het onderzoek wordt aan de consumenten gevraagd welke factoren voor hen het verschil zou kunnen maken om meer uit te geven wanneer zij eten bestellen.  Hierbij staan de praktische zaken bovenaan. Zo vinden consumenten het bijvoorbeeld belangrijk om online te kunnen bestellen, online te kunnen betalen en voldoende gemakkelijke mogelijkheden te hebben om hun bestelling op te halen.

Naast deze praktische zaken, wordt ook het bestaan van een loyaliteits- of beloningsprogramma genoemd als factor. Een groot deel van de consumenten geeft aan dat een loyaliteitsprogramma hen zou kunnen aansporen om meer geld uit te geven bij het bestellen van een afhaalmaaltijd.

Dit blijkt ook het geval te zijn, wanneer wordt gekeken naar de daadwerkelijke statistieken die bekend zijn over de geplaatste bestellingen. Hierin komt naar voren dat consumenten inderdaad meer geld uitgeven aan hun bestelling, wanneer zij de mogelijkheid hebben om dit te combineren met een loyaliteits- of beloningsprogramma. Dit zou zelfs nog sterker gelden bij restaurants die voorafgaand aan de pandemie ‘sit-down’ restaurants waren en nu de mogelijkheid tot bestellen aanbieden.

 

Klik op onderstaande afbeelding voor het originele rapport.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: