In de strijd om de aandacht van de consument kan een goed relatiemagazine het verschil maken. Klantmagazines zijn dan ook een veel gebruikt loyaliteitsinstrument, maar wat is nu precies de werking? De Association of Publishing Agencies deed onderzoek naar de werking van customer magazines en rapporteerde een aantal interessante feiten.
Klanten die relatiemagazines ontvangen zijn over het algemeen loyaler (zowel qua gedrag als attitude) en hebben een hogere aankoopintentie.
Kijkt men naar de mate waarin een klantmagazine zich onderscheidt van andere marketingcommunicatie, dan blijkt dit vooral te liggen in het plezier dat de consument heeft bij het lezen. Consumenten hebben een hoge waardering voor het klantmagazine.
Naast de directe werking op het gebied van verkoop, bieden klantmagazines het bedrijf de mogelijkheid om te werken aan klantloyaliteit. Een klantmagazine stimuleert de dialoog tussen klant en bedrijf. Hierdoor ontstaat een omgeving, waarin de klant zich gemakkelijk voelt en ook zijn wensen eerder kenbaar maakt. Verder kunnen klantmagazines een identiteit vormen waar klanten zich mee kunnen (en willen associëren). Het ‘erbij horen’, zorgt ervoor dat kopen en/of blijven een emotionele grondslag krijgt. Het magazine geeft het bedrijf de mogelijkheid waardering te uiten. Door de flexibiliteit kan het uitstekend fungeren als drager voor andere loyaliteitsinstrumenten, zoals coupons.
Bron: Association of Publishing Agencies.
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.