Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma: een deelnemersprofiel

Een onderzoek van Forrester Research naar het profiel van deelnemers aan loyaliteitsprogramma's.

LOYALTY INSIGHTS

MARKTCIJFERS

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
10 augustus 2015
LOYALTY INSIGHT
MARKTCIJFERS

Loyaliteitsprogramma: een deelnemersprofiel

Een onderzoek van Forrester Research naar het profiel van deelnemers aan loyaliteitsprogramma's.

Waarom sluiten consumenten zich nu eigenlijk aan bij een loyaliteitsprogramma? En als ze zich eenmaal hebben aangesloten, wat is dan hun motivatie om actief te blijven deelnemen? Belangrijke vragen voor iedereen die zich bezighoudt met loyaliteitsprogramma’s. Want juist de deelnemende consumenten hebben de potentie om echt loyale klanten te worden. Een reden voor Forrester Research om te onderzoeken wat nu eigenlijk het profiel is van deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s.

 

Neus voor korting         

Het onderzoek van Forrester Research probeert de perceptie van en de deelname in loyaliteitsprogramma’s van consumenten te doorgronden. Duidelijk wordt dat de meeste consumenten zich aansluiten bij meerdere loyaliteitsprogramma’s, vaak zelfs binnen dezelfde branche. De reden waarom consumenten lid worden van loyaliteitsprogramma’s is in eerste instantie om geld te besparen. De mogelijkheid gebruik te maken van kortingen en actievoordeel wordt als belangrijkste reden genoemd om deel te nemen.

 

Meerwaarde

Het profiel van Forrester laat echter zien dat consumenten die eenmaal deelnemen aan loyaliteitsprogramma’s de potentie hebben een echte relatie op te bouwen met het bedrijf of het merk. Ze zijn niet meer alleen geïnteresseerd in directe korting, maar sparen juist het liefst voor belevenissen (bijvoorbeeld concerten, kooklessen en workshops) of hebbedingetjes. Het onderzoek toont aan dat deze consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor producten en daarnaast ook meer producten aanschaffen. Ook blijkt dat deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s het bedrijf/merk eerder aanbevelen en positieve mond-op-mond reclame maken.

 

Aanbevelingen

Het profiel van deelnemers aan loyaliteitsprogramma’s maakt duidelijk dat je consumenten in eerste instantie moet lokken met voordeel en acties. Wanneer ze eenmaal deelnemen, kun je ze motiveren en actief houden door meer diverse, eventueel gesegmenteerde beloningen aan te bieden. Op deze manier zullen de consumenten zich meer verbinden en plukt de aanbieder van het programma de vruchten van de inspanning.

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

29 juni 2022

Bedrijfscommunicatie: hoe persoonlijk mag het worden?

In 2021 heeft het platform MoEngage een onderzoek uitgevoerd onder 1.000 consumenten, verdeeld over Duitsland, Canada, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

29 juni 2022

Bedrijfscommunicatie: hoe persoonlijk mag het worden?

In 2021 heeft het platform MoEngage een onderzoek uitgevoerd onder 1.000 consumenten, verdeeld over Duitsland, Canada, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Het onderzoek

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

27-06-2022

6 tips voor een effectief loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn een van de beste manieren om klanten aan te trekken, te binden en te behouden. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat loyaliteitsprogramma’s

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

27-06-2022

6 tips voor een effectief loyaliteitsprogramma

Loyaliteitsprogramma’s zijn een van de beste manieren om klanten aan te trekken, te binden en te behouden. Er zijn vele onderzoeken die aantonen dat loyaliteitsprogramma’s

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

20 april 2022

Britse wensen voor loyaliteitsprogramma's

Sinds 2018 voert Mando-Connect in samenwerking met YouGov onderzoek uit over loyaliteitsprogramma’s in Groot-Britannië. In 2022 is hier de derde editie van uit gekomen: What

LOYALTY INSIGHT

MARKTCIJFERS

20 april 2022

Britse wensen voor loyaliteitsprogramma's

Sinds 2018 voert Mando-Connect in samenwerking met YouGov onderzoek uit over loyaliteitsprogramma’s in Groot-Britannië. In 2022 is hier de derde editie van uit gekomen: What

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events