Positieve mond-tot-mond reclame is zeer waardevol voor organisaties. Het levert namelijk veel nieuwe klanten op en kost (bijna) niets. Steeds meer organisaties zien het belang van mond-tot-mond reclame. Om mond-tot-mond reclame te bevorderen, worden ‘referral programma’s’ ingezet, waarbij klanten worden beloond voor het aanbevelen van de organisatie aan derden. Veel onderzoek heeft zich gericht op het positieve effect van mond-tot-mond reclame op nieuwe klanten. Maar wat doet het aanbevelen van een organisatie aan derden eigenlijk met de promoter zelf?
De loyale promoter
Garnefeld, Helm en Eggert hebben deze vraag recentelijk onderzocht. In het onderzoek is bewust gekozen voor dienstenorganisaties, want het belang van mond-tot-mond reclame en aanbevelen blijkt in deze sector groter dan in de productensector. Consumenten ervaren namelijk meer onzekerheid bij het afnemen van diensten in vergelijking met het afnemen van producten. Dit leidt er toe dat zij bij het afnemen van diensten vaker afgaan op het aanbevelen door derden. De resultaten van het onderzoek laten zien dat consumenten loyaler worden aan organisaties als zij de organisatie aanbevelen bij derden. Aanbevelen heeft dus niet alleen een positief effect op derden maar ook op de promoter zelf. Dit positieve effect blijkt zelfs nog sterker als de promoter nog relatief onervaren is met het afnemen van een bepaalde dienst.
Aanbevelen stimuleren
Het doen van aanbevelingen leidt niet alleen tot nieuwe klanten, maar bevordert ook de loyaliteit van de promoter zelf. Organisaties doen er dus verstandig aan om het doen van aanbevelingen te stimuleren bij enthousiaste klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van een beloning aan het doen van aanbevelingen (ontvang €10,- als u een nieuwe klant aandraagt), maar bijvoorbeeld ook aan gemak (stuur eenvoudig door naar uw vrienden via Facebook).
Daarnaast blijkt dat het aanbevelen een groter effect heeft op nieuwe klanten. Enthousiaste, nieuwe klanten zouden dus een goede doelgroep zijn voor het stimuleren van positieve mond-tot-mond reclame.
Bron: Journal of Service Research.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.