Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Aanbevelen maakt loyaal

Een onderzoek dat aantoont dat het aanbevelen van diensten aan derden ook een positieve invloed heeft op de promotor zelf!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek dat aantoont dat het aanbevelen van diensten aan derden ook een positieve invloed heeft op de promotor zelf!
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Aanbevelen maakt loyaal

Een onderzoek dat aantoont dat het aanbevelen van diensten aan derden ook een positieve invloed heeft op de promotor zelf!

Een onderzoek dat aantoont dat het aanbevelen van diensten aan derden ook een positieve invloed heeft op de promotor zelf!

Positieve mond-tot-mond reclame is zeer waardevol voor organisaties. Het levert namelijk veel nieuwe klanten op en kost (bijna) niets. Steeds meer organisaties zien het belang van mond-tot-mond reclame. Om mond-tot-mond reclame te bevorderen, worden ‘referral programma’s’ ingezet, waarbij klanten worden beloond voor het aanbevelen van de organisatie aan derden. Veel onderzoek heeft zich gericht op het positieve effect van mond-tot-mond reclame op nieuwe klanten. Maar wat doet het aanbevelen van een organisatie aan derden eigenlijk met de promoter zelf?

De loyale promoter
Garnefeld, Helm en Eggert hebben deze vraag recentelijk onderzocht. In het onderzoek is bewust gekozen voor dienstenorganisaties, want het belang van mond-tot-mond reclame en aanbevelen blijkt in deze sector groter dan in de productensector. Consumenten ervaren namelijk meer onzekerheid bij het afnemen van diensten in vergelijking met het afnemen van producten. Dit leidt er toe dat zij bij het afnemen van diensten vaker afgaan op het aanbevelen door derden. De resultaten van het onderzoek laten zien dat consumenten loyaler worden aan organisaties als zij de organisatie aanbevelen bij derden. Aanbevelen heeft dus niet alleen een positief effect op derden maar ook op de promoter zelf. Dit positieve effect blijkt zelfs nog sterker als de promoter nog relatief onervaren is met het afnemen van een bepaalde dienst.

 

Aanbevelen stimuleren
Het doen van aanbevelingen leidt niet alleen tot nieuwe klanten, maar bevordert ook de loyaliteit van de promoter zelf. Organisaties doen er dus verstandig aan om het doen van aanbevelingen te stimuleren bij enthousiaste klanten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het koppelen van een beloning aan het doen van aanbevelingen (ontvang €10,- als u een nieuwe klant aandraagt), maar bijvoorbeeld ook aan gemak (stuur eenvoudig door naar uw vrienden via Facebook).

 

Daarnaast blijkt dat het aanbevelen een groter effect heeft op nieuwe klanten. Enthousiaste, nieuwe klanten zouden dus een goede doelgroep zijn voor het stimuleren van positieve mond-tot-mond reclame.

 

Bron: Journal of Service Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events