Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Bij deelnemers van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Chrissy Strengers
29 augustus 2021
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Bij deelnemers van loyaliteitsprogramma's

Retailbedrijven beschikken steeds vaker over loyaliteitsprogramma’s. Dit kan enerzijds dienen om de klant extra te waarderen en betrekken, maar helpt ook om een beter beeld te krijgen van het profiel en de behoeften van de klant. Het blijkt echter nog een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den duur minder sparen en worden punten minder vaak verzilverd. Het versturen van push-notificaties van mobiele apps kan hierbij een oplossing bieden.

 

In 2021 hebben Bies, Bronnenberg en Gijsbers onderzoek gedaan naar de impact van push-meldingen op de consumentenparticipatie en verzilvergedrag van deelnemers van tijdelijke winkelloyaliteitsprogramma’s. Hierbij is gekeken naar het effect van de notificaties op aankopen en verzilvergedrag. Dit is gedaan voor zowel losse notificaties als van het gehele push-programma, inclusief het aantal en de timing van de berichten.

 

Methode

 

In het onderzoek zijn in een periode van 18 weken 46.504 aan het programma deelnemende consumenten gevolgd in 11.895 verschillende winkels. Er is gebruik gemaakt van een controlegroep die 3 weken na registratie bij het programma geen push-meldingen meer ontving. De overige groep consumenten, de testgroep, ontvingen variërend 1 tot 3 push-meldingen per week. 

 

 

Resultaten

 

In het onderzoek worden positieve effecten gevonden van push-notificaties op de uitgaven. De uitgaven zijn van hogere waarde bij de testgroep ten opzichte van de controlegroep. Ditzelfde geldt voor de verzilvering van gespaarde punten. Vanwege het spaargedrag is de totale impact van de uitgaven groter voor berichten die vroeg in het programma worden verzonden dan berichten die laat in het programma worden verzonden, terwijl het tegenovergestelde geldt voor het totale aantal ingewisselde punten. 

 

Het onderzoek van Bies, Bronnenberg en Gijsbers laat het belang zien van push-meldingen bij loyaliteitsprogramma’s en helpt bij het opstellen van mobiele marketingcampagnes. 

 

 

Bron:

 

Bies, S. M., Bronnenberg, B. J., & Gijsbrechts, E. (2021). How push messaging impacts consumer spending and reward redemption in store-loyalty programs. International Journal of Research in Marketing38(4), 877–899.

Chrissy Strengers

Dunck Loyalty

Chrissy Strengers

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events