Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Bezit maakt loyaal

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 maart 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Bezit maakt loyaal

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

Een onderzoek naar de invloed van aandeelhouder zijn op klantloyaliteit.

Veel bedrijven zien aandeelhouders als een belangrijke groep wanneer het gaat over merkwaarde en merkopbouw. Maar vertonen aandeelhouders inderdaad loyaler gedrag dan andere klanten of gebruikers?

Productgebruik
Het kopen van een aandeel betekent niet direct dat de aandeelhouder ook de producten of diensten afneemt van het betreffende bedrijf. Wanneer iemand bijvoorbeeld aandelen van een grote bank bezit, kan deze heel goed zijn bankzaken bij een andere bank hebben. Niet iedere aandeelhouder gebruik dus de producten van het bedrijf. Tevredenheid met de producten kan echter wel een stimulans zijn om aandelen te kopen. De volgende gedachtegang wordt hierbij vaak gevolgd: “Als ik het product goed vind, zullen anderen dit ook vinden. Het bedrijf zal slagen en de aandelenkoers zal uiteindelijk stijgen.”

 

Aandelen
De afweging voor het kopen van een aandeel verschilt van het kopen van een product. Individuele investeerders kopen aandelen om daar (koers)winst mee te behalen. Als investering dus, niet zozeer omdat zij een bijzondere band hebben met het bedrijf. Individuele aandeelhouders zijn echter minder rationeel dan institutionele beleggers. Individuele aandeelhouders houden aandelen gemiddeld langer vast en wegen ook het imago, de marketing en promoties van een bedrijf sterk mee bij hun investeringen. Matige korte termijn prestaties lijden minder snel tot actie bij individuele investeerders dan bij institutionele beleggers.

 

Motivatie
Uit onderzoek blijkt dat aandeelhouders over het algemeen eerder gemotiveerd zijn om als ambassadeurs voor een bedrijf op te treden en haar producten en diensten aan te bevelen. Deze motivatie komt met name voort uit een verhoogde interesse in het bedrijf (als aandeelhouders) en hieruit volgend (potentieel) meer kennis van het bedrijf. Hoewel niet iedere aandeelhouder een (loyale) klant zal zijn, lijkt het in ieder geval niet onverstandig om klanten te belonen voor gewenst gedrag met aandelen. Het is een manier om via twee kanten (via productgebruik en aandeelhouderschap) loyaal gedrag te stimuleren.

 

Bron: Journal of Product & Brand management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 mei 2025

De resultaten van de CSS Benchmark 2024 zijn bekend!

Dunck heeft, net als elk jaar, de CSS Benchmark weer naar buiten gebracht. Hierin wordt duidelijk hoe loyaal donateurs zijn van de deelnemende goede doelen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 mei 2025

De resultaten van de CSS Benchmark 2024 zijn bekend!

Dunck heeft, net als elk jaar, de CSS Benchmark weer naar buiten gebracht. Hierin wordt duidelijk hoe loyaal donateurs zijn van de deelnemende goede doelen.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 april 2025

Van Betaald naar Gratis: de case van Zalando

Zalando maakt de overstap van een betaald naar een gratis loyaliteitsprogramma, wat invloed heeft op klantbetrokkenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 april 2025

Van Betaald naar Gratis: de case van Zalando

Zalando maakt de overstap van een betaald naar een gratis loyaliteitsprogramma, wat invloed heeft op klantbetrokkenheid en loyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 april 2025

Eenzijdige vriendschappen leiden tot zichtbare loyaliteit

Parasociale relaties zorgen voor emotionele verbondenheid en versterken merkloyaliteit via influencers en andere mediapersonages.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

17 april 2025

Eenzijdige vriendschappen leiden tot zichtbare loyaliteit

Parasociale relaties zorgen voor emotionele verbondenheid en versterken merkloyaliteit via influencers en andere mediapersonages.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.