fbpx
Loyalty Program

Boek nu succes!

Een onderzoek naar de kenmerken van succesvolle loyaliteitsprogramma’s.

Loyalty ProgramWetenschap 31 januari 2006

Loyaliteitsprogramma’s zijn erop gericht de relatie met de klant te verstevigen, teneinde de klant te behouden en zijn bestedingspatroon te verbreden en te verdiepen. Om dit mogelijk te maken is het belangrijk dat het programma actueel en relevant is. Alleen dan zal de klant betrokken blijven. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle loyaliteitsprogramma’s drie factoren gemeen hebben.

De juiste mix
Noodzakelijk voor het succes van een loyaliteitsprogramma is een juiste mix van benefits. Er moet een balans zijn tussen het type beloning dat uw klant wenst en de doelstellingen van het bedrijf. Door na te gaan wie uw beste klanten zijn, welke voorkeuren zij hebben en hoe uw producten of diensten passen bij hun unieke situatie, zult u in staat zijn een optimale mix van beloningen te creëren, dat het gewenste aankoopgedrag stimuleert.

Effectieve communicatie
Het verzamelen van informatie over de wensen en behoeftes van uw klant, stelt u in staat om op de juiste manier met de klant te communiceren. Zodanig dat uw klant betrokken raakt en blijft bij uw programma. Geen makkelijke opgave, maar wel mogelijk. Een goed begin is om uw klanten te vragen naar hun voorkeur voor de wijze van communiceren. Het afstemmen van communicatie op basis van behoeften, wensen en levensstijl is onontbeerlijk.

Stimuleren van winstgevend gedrag
Het loyaliteitsprogramma moet ervoor zorgen dat de klantomzet behouden blijft of wordt uitgebreid. Het stimuleren van winstgevend gedrag is een voorwaarde voor een langlopend en succesvol loyaliteitsprogramma. Bepaal vooraf welk klantgedrag u in staat stelt uw doelstellingen te verwezenlijken en ontwerp op basis hiervan een programma dat de juiste klanten op het juiste tijdstip motiveert het door u gewenste gedrag te vertonen, gebaseerd op de persoonlijke kenmerken en levenscyclusfase van uw klant.

Succes
Wanneer u bij het inrichten van uw loyaliteitsprogramma bovenstaande drie kenmerken in het oog houdt, zult u verzekert zijn van een loyaliteitsprogramma dat klanten werkelijk beloont. Door uw klant te kennen en uw eigen doelstellingen niet uit het oog te verliezen, is het binnen elke branche mogelijk een succesvol en langlopend loyaliteitsprogramma te onderhouden dat zal resulteren in bedrijfsgroei en –succes.

Bron: Target Marketing.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: