Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Coalitieprogramma: Samen staan we sterker

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Coalitieprogramma: Samen staan we sterker

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

In een traditioneel loyaliteitsprogramma verdient een klant punten in ruil voor het kopen van producten of diensten bij een organisatie. Deze vorm van punten sparen heeft bewezen effect op de loyaliteit van klanten. In een coalitieprogramma is het ook mogelijk om punten te ontvangen bij de aankoop van een product of dienst bij partners die aangesloten zijn bij het loyaliteitsprogramma. Dergelijke coalitieprogramma’s zie je bijvoorbeeld veel in de luchtvaartindustrie.

Versterkend effect 
Lemon en Von Wangenheim hebben onderzocht wat het effect is van een coalitieprogramma op de loyaliteit van de deelnemers aan de aanbiedende organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de dienst van de aanbiedende organisatie leidt tot meer gebruik van de diensten van partners. Het gebruik van diensten van partners, zorgt vervolgens weer voor meer gebruik van de producten van de kerndienst. Partijen kunnen de aanschaf van elkaars producten en diensten dus versterken door middel van een coalitieprogramma. Het bovengenoemde effect is sterker bij partners die een goede ‘fit’ met elkaar hebben en bijvoorbeeld complementaire producten of diensten bieden. Het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een creditcard is bijvoorbeeld minder sterk dan het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een hotel of autoverhuurder.

 

Diversiteit werkt
Samenwerken met diverse partners in een loyaliteitsprogramma kan dus het effect en succes van alle deelnemende partners versterken. Het is daarbij wel van belang dat de diensten en producten bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Wanneer dit niet het geval is, is het effect eerder negatief dan positief. Bij het uitzoeken van mogelijke partners blijft het dus zaak de belangen en wensen van de klant in de gaten te houden. Ook hier geldt weer: de klant is koning. Wanneer de wensen van de klant echter goed worden ingeschat, is de kans groot dat deze inspanning wordt beloond met loyaliteit.

 

Bron: Journal of Service Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events