fbpx
Loyalty Program

Coalitieprogramma: Samen staan we sterker

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

Loyalty ProgramWetenschap 31 december 2010

In een traditioneel loyaliteitsprogramma verdient een klant punten in ruil voor het kopen van producten of diensten bij een organisatie. Deze vorm van punten sparen heeft bewezen effect op de loyaliteit van klanten. In een coalitieprogramma is het ook mogelijk om punten te ontvangen bij de aankoop van een product of dienst bij partners die aangesloten zijn bij het loyaliteitsprogramma. Dergelijke coalitieprogramma’s zie je bijvoorbeeld veel in de luchtvaartindustrie.

Versterkend effect 
Lemon en Von Wangenheim hebben onderzocht wat het effect is van een coalitieprogramma op de loyaliteit van de deelnemers aan de aanbiedende organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de dienst van de aanbiedende organisatie leidt tot meer gebruik van de diensten van partners. Het gebruik van diensten van partners, zorgt vervolgens weer voor meer gebruik van de producten van de kerndienst. Partijen kunnen de aanschaf van elkaars producten en diensten dus versterken door middel van een coalitieprogramma. Het bovengenoemde effect is sterker bij partners die een goede ‘fit’ met elkaar hebben en bijvoorbeeld complementaire producten of diensten bieden. Het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een creditcard is bijvoorbeeld minder sterk dan het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een hotel of autoverhuurder.

Diversiteit werkt
Samenwerken met diverse partners in een loyaliteitsprogramma kan dus het effect en succes van alle deelnemende partners versterken. Het is daarbij wel van belang dat de diensten en producten bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Wanneer dit niet het geval is, is het effect eerder negatief dan positief. Bij het uitzoeken van mogelijke partners blijft het dus zaak de belangen en wensen van de klant in de gaten te houden. Ook hier geldt weer: de klant is koning. Wanneer de wensen van de klant echter goed worden ingeschat, is de kans groot dat deze inspanning wordt beloond met loyaliteit.

Bron: Journal of Service Research.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: