Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Coalitieprogramma: Samen staan we sterker

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Coalitieprogramma: Samen staan we sterker

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

Een onderzoek naar het effect van coalitieprogramma’s op de loyaliteit van deelnemers aan aanbiedende organisaties.

In een traditioneel loyaliteitsprogramma verdient een klant punten in ruil voor het kopen van producten of diensten bij een organisatie. Deze vorm van punten sparen heeft bewezen effect op de loyaliteit van klanten. In een coalitieprogramma is het ook mogelijk om punten te ontvangen bij de aankoop van een product of dienst bij partners die aangesloten zijn bij het loyaliteitsprogramma. Dergelijke coalitieprogramma’s zie je bijvoorbeeld veel in de luchtvaartindustrie.

Versterkend effect 
Lemon en Von Wangenheim hebben onderzocht wat het effect is van een coalitieprogramma op de loyaliteit van de deelnemers aan de aanbiedende organisatie. Uit het onderzoek blijkt dat het gebruik van de dienst van de aanbiedende organisatie leidt tot meer gebruik van de diensten van partners. Het gebruik van diensten van partners, zorgt vervolgens weer voor meer gebruik van de producten van de kerndienst. Partijen kunnen de aanschaf van elkaars producten en diensten dus versterken door middel van een coalitieprogramma. Het bovengenoemde effect is sterker bij partners die een goede ‘fit’ met elkaar hebben en bijvoorbeeld complementaire producten of diensten bieden. Het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een creditcard is bijvoorbeeld minder sterk dan het effect tussen een vliegtuigmaatschappij en een hotel of autoverhuurder.

 

Diversiteit werkt
Samenwerken met diverse partners in een loyaliteitsprogramma kan dus het effect en succes van alle deelnemende partners versterken. Het is daarbij wel van belang dat de diensten en producten bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Wanneer dit niet het geval is, is het effect eerder negatief dan positief. Bij het uitzoeken van mogelijke partners blijft het dus zaak de belangen en wensen van de klant in de gaten te houden. Ook hier geldt weer: de klant is koning. Wanneer de wensen van de klant echter goed worden ingeschat, is de kans groot dat deze inspanning wordt beloond met loyaliteit.

 

Bron: Journal of Service Research.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 Juli 2023

De invloed van CSR op klantloyaliteit

De relatie tussen Corporate Social Responsibility en klantloyaliteit wordt steeds belangrijker. Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek brengen we deze relatie voor je in kaart.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

21 Juli 2023

Daar is een speld tussen te krijgen!

Een veelbevolende nieuwe ontwikkeling in loyaliteitprogramma’s is het gebruik van badges om gewenst klantgedrag te belonen. Met het verdienen van badges spelen deelnemers voordelen vrij.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

21 Juli 2023

Daar is een speld tussen te krijgen!

Een veelbevolende nieuwe ontwikkeling in loyaliteitprogramma’s is het gebruik van badges om gewenst klantgedrag te belonen. Met het verdienen van badges spelen deelnemers voordelen vrij.
klantbehoud

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

21 Juli 2023

Breng je klanten in behouden haven

In “The Ultimate Guide to Customer Retention for 2023” geeft Twilio een aantal effectieve handreikingen om als organisatie te werken aan klantbehoud.
klantbehoud

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

21 Juli 2023

Breng je klanten in behouden haven

In “The Ultimate Guide to Customer Retention for 2023” geeft Twilio een aantal effectieve handreikingen om als organisatie te werken aan klantbehoud.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.