
User generated content (UGC) stelt consumenten in staat om commentaar, een evaluatie of een mening te plaatsen op internet. Het aantal websites met UGC groeit snel. We onderscheiden drie soorten websites met UGC namelijk aankoop websites, social network sites en gecombineerde websites.
Aankoop websites
Op steeds meer websites van leveranciers staan reviews en informatie van de producent zelf, maar veelal kunnen ook consumenten reviews plaatsen. Door deze informatie en reviews te laten zien proberen de leveranciers de aankoopbeslissing van de consument te stimuleren. Zo is er bijvoorbeeld op de website van Dell naast een tabblad met de technische specificaties van een product ook een tabblad met klantbeoordelingen opgenomen.
Social network sites
Het aantal websites waar consumenten ervaringen, afbeeldingen en meer met elkaar delen groeit snel. Websites als Facebook en Youtube zijn immens populair. Deze websites bevorderen vooral het contact tussen consumenten.
Gecombineerde websites
Op combinatiesites is zowel input van consumenten te vinden op sociaal vlak, als informatie en advies vanuit de leverancier. Vaak worden profielen gemaakt zodat de professionele achtergrond van iemand te zien is. Ook kan er aan specifieke leden van de website advies worden gevraagd. Samsung biedt consumenten bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct een product review te plaatsen op Facebook of Twitter.
Wanneer speelt UGC een rol bij aankoopbeslissingen?
Hoewel er steeds meer gebruik wordt gemaakt van UGC, gebeurt dit niet altijd op de juiste manier. Uit onderzoek van Williams et al. blijkt dat de volgende punten van groot belang zijn om UGC ook daadwerkelijk te laten bijdragen aan het sturen van de aankoopbeslissing van de consument:
Bron: The TQM Journal.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.