Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Corporate Social Responsibility

Een onderzoek naar de invloed van CSR op de loyaliteit en merksteun van klanten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek waaruit blijkt dat de mate van corporate social responsibility activiteiten en de integratie hiervan effect hebben op loyaliteit en merksteun.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2007
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Corporate Social Responsibility

Een onderzoek naar de invloed van CSR op de loyaliteit en merksteun van klanten.

Een onderzoek waaruit blijkt dat de mate van corporate social responsibility activiteiten en de integratie hiervan effect hebben op loyaliteit en merksteun.

Meer en meer bedrijven houden zich bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen, hierna Corporate Social Responsibility of CSR genoemd. Deze initiatieven verschillen per organisatie en lopen uiteen van het sponsoren van goede doelen tot het CO2 neutraal produceren van producten. De mate van deze CSR activiteiten en de integratie van deze activiteiten in de gehele organisatie blijken een grote rol te spelen in de loyaliteit en de merksteun van consumenten.

Wat is Corporate Social Responsibility (CSR)?
Er worden vaak verschillende termen gebruikt door organisaties om aan te duiden dat zij naast financiële winst ook aandacht hebben voor andere waarden, zoals mens en milieu, namelijk: Corporate Social Responsibility (CSR), zorgzaam of duurzaam ondernemen, maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzame ontwikkeling. Deze maatschappelijke merkinitiatieven (CSR initiatieven genoemd) worden steeds vaker geïntegreerd in de positionering van een merk of bedrijf. Merken variëren echter in de mate van deze CSR initiatieven. Er zijn merken die zich betrokken voelen bij één bepaald maatschappelijk project, en merken die hun CSR beginselen binnen elk aspect van het bedrijf laten doordringen en zo dus bekend komen te staan als maatschappelijk verantwoord.

 

CSR Merk versus initiatieven
Als de identiteit van een organisatie gebaseerd is op CSR wordt het voor de consument gemakkelijker zich te identificeren met het merk omdat het op deze manier zijn kernwaarden laat zien. Dat brengt voor de organisatie veel voordelen met zich mee die verder gaan dan alleen (meer) aankopen. Dit zijn voordelen die meer in de relationele sfeer liggen zoals positieve mond-tot-mond reclame, veerkracht ten aanzien van negatieve merkinformatie, merksteun en loyaliteit. Dit artikel onderzoekt de invloed van CSR merkpositionering van bedrijven op de klantreacties ten aanzien van CSR initiatieven.

 

De rol van CSR merkpositionering
Steeds meer bedrijven gaan zich bezighouden met CSR maar variëren in de mate waarin dit integreert met hun kerncompetenties. Dit onderzoek toont aan dat dezelfde CSR acties kunnen leiden tot verschillende reacties van consumenten en dat dit afhangt van de mate waarin deze acties worden gezien als geïsoleerde initiatieven of als grondbeginsel van een merk of bedrijf. Voor deze laatste groep blijken CSR acties namelijk waardevoller doordat:

  • Consumenten naar positievere opvattingen neigen, meer barmhartige toeschrijvingen aan het merk maken en het gevolg hiervan is dat zij CSR merken belonen door loyaler te zijn aan een merk en deze te steunen.
  • Consumenten gevoeliger zijn voor hun eigen opvattingen over een CSR merk waardoor een toename in de positieve CSR opvattingen van een consument resulteert in een grotere loyaliteit en merksteun aan dit merk ten opzichte van de concurrent.
  • De perceptie van de consument over algemene productkenmerken, zoals kwaliteit en prijs, positief wordt beïnvloed.

 

CSR initiatieven, met namen als onderdeel van een merkpositionering, hebben dus de potentie consumenten te transformeren naar lange termijn voorstanders van het merk. CSR is daarom een goede methode om een betekenisvolle, lange termijn relatie met de klant op te bouwen.

 

Bron: International Journal of Research in Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events