Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

De grootste drijfveren om donateursloyaliteit te stimuleren

Wat houdt de donateur binnenboord?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Fabienne Muradin
23 september 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

De grootste drijfveren om donateursloyaliteit te stimuleren

Wat houdt de donateur binnenboord?

Loyaliteit is een ontzettend breed begrip. Het meten en onderzoeken van donateursloyaliteit blijft dan ook een uitdaging voor goede doelen organisaties doordat loyaliteit op verschillende manieren uit te drukken is. kun je donateursloyaliteit meten door bijvoorbeeld te kijken naar retentie, donateurswaarde of relatieduur. About Loyalty heeft onderzocht wat de grootste drijfveren zijn die de loyaliteit van donateurs bevorderen.

 

Onderzoeksaanpak

 

About Loyalty heeft onderzocht welke motivaties van donateurs de grootste positieve invloed hebben op loyaliteit. Hierbij drukken ze loyaliteit uit in retentie en donateurswaarde. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 48.923 donateurs van 12 goede doelen organisaties. Vervolgens is het doneergedrag van deze donateurs bijgehouden over een periode van drie jaar. Ook is er rekening gehouden met gedrags- en demografische gegevens. De motivaties die zijn onderzocht zijn:

 

  • Betrokkenheid bij de problematiek en de organisatie
  • Engagement bij de georganiseerde activiteiten
  • Kennis over de problematiek
  • Perceptie van behaalde resultaten
  • Verbondenheid met de problematiek en de organisatie
  • Inschatting van het risico als de donateur zijn/haar steun stop zou zetten
  • Tevredenheid over de communicatie en werfwijze
  • Persoonlijk gewin door het steunen van de organisatie
  • Vertrouwen dat de beloftes worden nagekomen
  • Gedeelde waarden met de organisatie

 

In het onderzoek is gebruik gemaakt van een online vragenlijst. De vragenlijst bestond uit ongeveer 30 stellingen die gerelateerd zijn aan de bovengenoemde motivaties. De donateurs moesten aangeven in hoeverre zij het eens of oneens waren met de stellingen.

 

Resultaten

 

Het onderzoek van About Loyalty heeft uitgewezen dat betrokkenheid, tevredenheid en vertrouwen de grootste drijfveren zijn voor het stimuleren van de loyaliteit van donateurs. Er is bewezen dat donateurs die het hoogst scoren op deze motivaties, de meest positieve ervaring hebben met het goede doel, de hoogste retentiecijfers laten zien en de hoogste donateurswaarde hebben.

 

Bron: about-loyalty.com

Fabienne Muradin

Dunck Loyalty

Fabienne Muradin

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events