Adrian Sargeant, academicus en goeroe op het gebied van fondsenwerving, bracht in oktober 2022 het rapport ‘loyalty meets Philanthropic psychology’ uit, dat hij samen met Kathryn Edworthy and Jen Shang heeft geschreven. Hierin schrijft hij over het gat in de literatuur rondom loyaliteit en goede doelen. Waar in de B2B en B2C sector veel geschreven is over de effectiviteit van loyaliteit, is dit binnen de goede doelen sector in veel kleinere schaal aanwezig. Middels dit rapport hoopt hij goede doelen te helpen de loyaliteit van hun donateurs een boost te geven.
Volgens Sargeant zijn er zorgwekkende trends rondom loyaliteit te vinden binnen Engelse en Amerikaanse goede doelen. Donateurs blijven aanzienlijk minder lang donateur of volgen hun eerste donatie minder vaak op met een volgende gift. Er zijn veel geluiden die aangeven dat het werven van nieuwe donateurs bijna geen zin meer heeft als er tegelijkertijd zoveel donateurs weer uitstromen.
Sargeant ondervond zelf ook in 2001 dat kleine verbeteringen in donateursloyaliteit hoge baten opbrengen. Zo kan een reductie in uitstroom van 10% oplopen tot stijging van 200% in verwachte waarde. Dit komt doordat er aanzienlijk meer donateurs zijn die hun donatie upgraden, op meerdere manieren doneren, de organisatie aanbevelen bij anderen en uiteindelijk soms zelfs de organisatie opnemen in hun testament.
Om goede doelen te motiveren om de volgens Sargeant benodigde investering daadwerkelijk te doen, zet hij in zijn rapport verschillende positieve gevolgen van een investering in donateursloyaliteit op een rij. Zo beweert Sargeant dat investeren in loyaliteit de mogelijkheid biedt om:
Op basis van dit bewijs en de omvang van de potentie, adviseert Sargeant goede doelen ten zeerste om aan de slag te gaan met loyaliteit. In zijn rapport zet hij daarnaast de huidige stand van kennis uiteen en biedt een reeks van concepten uit marketing en de psychologische wetenschap aan die mogelijk extra hulp kunnen bieden. Het rapport is hier te downloaden.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.