fbpx
Loyalty Program

Effectief loyaliteitsprogramma

Een onderzoek naar de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

Steeds meer bedrijven zien het belang van loyale klanten en maken er werk van dit te bewerkstelligen. Het aantal loyaliteitsprogramma’s rijst de pan uit. Veel programma’s gebruiken een klantenkaart. Alleen al in de VS gebruikt een gemiddeld huishouden meer dan 6 kortings- en privilegepassen. Ook in Nederland is de klantenpas een geliefd instrument in loyaliteitsprogramma’s. Maar is het instrument nog wel onderscheidend en effectief? Cedrola en Memo onderzochten de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s die gebruik maken van een klantenkaart.

Cedrola en Memo concluderen dat consumenten over het algemeen tevreden zijn met loyaliteitsprogramma’s. Dit resultaat zegt echter weinig. Loyaliteitsprogramma’s bieden immers vaak extra’s die zelden tot ontevredenheid leiden. Een veel interessantere vraag is: bevorderen loyaliteitsprogramma’s ook echt de loyaliteit van klanten? Het antwoord op die vraag is verontrustend. Het effect van loyaliteitsprogramma’s blijkt namelijk af te nemen wanneer klanten aan meerdere programma’s deelnemen.

Standaardoplossingen niet effectief
Nu meer en meer organisaties loyaliteitsprogramma’s inrichten is het van groot belang dat het programma zich onderscheid en uniek is. Veel organisaties kiezen echter voor een standaardoplossing. Dat is vaak goedkoper en sneller in de lucht. Echter, standaard loyaliteitsproducten komen vaak in grote mate overeen met die van de concurrentie. Er is onvoldoende en soms zelfs helemaal geen onderscheidend vermogen. Hierdoor bereikt deze aanpak niet het effect wat bedrijven wensen. Klanten zijn wel tevreden over een programma, maar worden niet trouw(er) aan de organisatie.

Effect door onderscheid
Klantsegmentatie leidt tot programma’s die beter afgestemd zijn op de individuele wensen van de klant en de doelstellingen van de organisatie. Daarnaast kan het programma zich op deze manier onderscheiden van de loyaliteitsinitiatieven van concurrenten. De waarde van het programma zal hierdoor voor de klant vergroten en dit zal op zijn beurt leiden tot een effectief loyaliteitsprogramma!

Bron: International Journal of Retail & Distribution Management.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: