Misschien komt het volgende je bekend voor. Een overvolle inbox waarin vetgedrukte reclamemailtjes wachten om gelezen te worden. Opdringerige telefoontjes en een stapel brieven met aanbiedingen op de deurmat. Dit valt deels te verklaren. Het werven van nieuwe klanten is kostbaar. Daarom focust menig manager zich tegenwoordig op behoud. Om klanten loyaal te houden moet een bedrijf communiceren met de klanten. Maar zelfs de meest hartstochtelijke aanhangers van het bedrijf houden het voor gezien wanneer zij het gevoel hebben dat ze bestookt worden met mails, brieven en telefoontjes.
Persoonlijke communicatie
Godfrey, Seinders en Voss hebben het effect van multichannel communicatie op de hoeveelheid herhaalaankopen onderzocht. Het blijkt dat er een relatie bestaat tussen het aantal contactmomenten en de hoeveelheid herhaalaankopen. Door persoonlijke communicatie voelt de klant zich gewaardeerd en is hij of zij eerder geneigd om opnieuw te kopen. Aan de hoeveelheid contactmomenten zit echter een ‘ideaal maximum’. Alle extra contactmomenten boven die ideale hoeveelheid zorgen voor weerstand. Het zorgt zelfs voor een teruglopend aantal herhaalaankopen.
De ideale hoeveelheid
Maar hoeveel contactmomenten is dat precies, die ideale hoeveelheid? Dat is afhankelijk van verschillende factoren, zoals:
Het is dus zaak dat zorgvuldig wordt gekeken naar de communicatiedruk. Hoe vaak kan er contact op worden genomen? En welke communicatiemiddelen worden er ingezet? Er dient een balans te worden gezocht tussen de verschillende types communicatiemiddelen en de frequentie. Communicatie is maatwerk waarbij ‘meer is altijd beter’ zeker niet opgaat.
Bron: Journal of Marketing 2011.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.