Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Binden van de reiziger

Een onderzoek binnen de reissector naar het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek binnen de reissector naar het binden van de reiziger en het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Binden van de reiziger

Een onderzoek binnen de reissector naar het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

Een onderzoek binnen de reissector naar het binden van de reiziger en het effect van loyaliteitsactiviteiten op klantloyaliteit.

De toeristische sector heeft te maken met wereldwijd toenemende concurrentie. Het reisaanbod is vaak weinig onderscheidend tussen de verschillende reisaanbieders. Overstappen naar een andere reisaanbieder is daardoor erg eenvoudig voor de consument. Klanten acquireren is duur. Juist in de reisbranche is de loyaliteit van klanten dus zeer belangrijk. De reisbranche was dan ook één van de eerste branches waar loyaliteitsprogramma’s zoals Frequent Flyer systemen werden geïntroduceerd.

Omdat loyaliteit in deze sector zo belangrijk is, hebben Conze et al. onderzocht of loyaliteitsactiviteiten effect hebben op de intentie tot loyaliteit onder consumenten. Zij maken daarbij onderscheid tussen drie verschillende loyaliteitsactiviteiten. Activiteiten ten aanzien van vertrouwen, sociale interactie en speciale behandeling. Ook nemen zij een negatieve factor mee: een beperkt aantal alternatieve leveranciers.

 

Effect van loyaliteitsactiviteiten
Uit het onderzoek blijkt dat activiteiten gericht op vertrouwen het meeste effect hebben op het binden van de reiziger en de intentie tot loyaliteit. Ook een speciale behandeling en de intentie tot het aangaan van een relatie hebben positief effect. Gebrek aan keuze tussen leveranciers heeft een negatief effect op de loyaliteitsintentie van klanten. Alleen sociale interactie blijkt geen significant effect te hebben op intentie tot loyaliteit.

 

Activiteiten die binden
Voor aanbieders in de reisbranche zouden de volgende loyaliteitsactiviteiten daarom veel effect kunnen hebben om de intentie tot loyaliteit van klanten te verhogen:

  • Activiteiten om vertrouwen te geven. Denk aan servicegaranties, prijsgaranties ten opzichte van concurrenten en kwalitatieve beoordelingen van andere consumenten bijvoorbeeld via een forum.
  • Persoonlijke benadering. Bijvoorbeeld het organiseren van events tijdens de vakantie, presentatieavonden over de reisbestemming of een host die aanwezig is op de reisbestemming.
  • Activiteiten waardoor men een speciale behandeling ervaart. Bijvoorbeeld een speciale check-in balie, lounges op de luchthaven of andere speciale voordelen die men tijdens het boeken ontvangt.

 

Het aanbieden van deze diensten zal klanten met een goed gevoel aan de organisatie laten terugdenken en bij een volgende vakantie of reis zullen klanten geneigd zijn terug te komen. Juist door onderscheidend te zijn binnen de reisbranche kan de loyaliteit van de klant gewonnen worden.

 

Bron: Journal of Travel & Tourism Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events