
De toeristische sector heeft te maken met wereldwijd toenemende concurrentie. Het reisaanbod is vaak weinig onderscheidend tussen de verschillende reisaanbieders. Overstappen naar een andere reisaanbieder is daardoor erg eenvoudig voor de consument. Klanten acquireren is duur. Juist in de reisbranche is de loyaliteit van klanten dus zeer belangrijk. De reisbranche was dan ook één van de eerste branches waar loyaliteitsprogramma’s zoals Frequent Flyer systemen werden geïntroduceerd.
Omdat loyaliteit in deze sector zo belangrijk is, hebben Conze et al. onderzocht of loyaliteitsactiviteiten effect hebben op de intentie tot loyaliteit onder consumenten. Zij maken daarbij onderscheid tussen drie verschillende loyaliteitsactiviteiten. Activiteiten ten aanzien van vertrouwen, sociale interactie en speciale behandeling. Ook nemen zij een negatieve factor mee: een beperkt aantal alternatieve leveranciers.
Effect van loyaliteitsactiviteiten
Uit het onderzoek blijkt dat activiteiten gericht op vertrouwen het meeste effect hebben op het binden van de reiziger en de intentie tot loyaliteit. Ook een speciale behandeling en de intentie tot het aangaan van een relatie hebben positief effect. Gebrek aan keuze tussen leveranciers heeft een negatief effect op de loyaliteitsintentie van klanten. Alleen sociale interactie blijkt geen significant effect te hebben op intentie tot loyaliteit.
Activiteiten die binden
Voor aanbieders in de reisbranche zouden de volgende loyaliteitsactiviteiten daarom veel effect kunnen hebben om de intentie tot loyaliteit van klanten te verhogen:
Het aanbieden van deze diensten zal klanten met een goed gevoel aan de organisatie laten terugdenken en bij een volgende vakantie of reis zullen klanten geneigd zijn terug te komen. Juist door onderscheidend te zijn binnen de reisbranche kan de loyaliteit van de klant gewonnen worden.
Bron: Journal of Travel & Tourism Marketing.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.