Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Het Member Lifecycle Management Model

Het belang van een strategie voor een succesvol loyaliteitsprogramma

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Hilde Luiten
27 juni 2024
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Het Member Lifecycle Management Model

Het belang van een strategie voor een succesvol loyaliteitsprogramma

Bij het opzetten van een loyaliteitsprogramma zijn er allerlei verschillende modellen, bronnen en theorieën die geraadpleegd kunnen worden. In dit artikel duiken we in het Member Lifecycle Management Model.

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) omschrijft een strategie voor de levenscyclus die een lid doorstaat gedurende zijn/haar lidmaatschap. Volgens dit model is het cruciaal om hier een goede strategie voor te bedenken om zo succesvol te zijn in een loyaliteitsprogramma.
 
Het MLM bevat zes fasen die er tezamen op gericht zijn om de waarde voor zowel de klant als het merk te maximaliseren. In elke fase van de levenscyclus dienen specifieke tactieken en initiatieven bedacht te worden, om zo het klantenbestand te laten behouden en groeien.
 
De Zes Fasen van een MLM-strategie:
 
Acquisitie:
De acquisitiefase draait om het werven van nieuwe klanten voor het loyaliteitsprogramma en legt de basis voor toekomstige klantbetrokkenheid. Een sterke strategie trekt hoogwaardige klanten aan die waarschijnlijk loyaal en winstgevend zullen zijn. Het doel is om het programma zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zodat potentiële leden zich aanmelden. Een deelnamebonus kan een effectieve stimulans zijn om nieuwe leden te motiveren en hen te helpen bij het behalen van beloningen.
 
Onboarding:
In de onboarding-fase draait het om het introduceren van nieuwe leden in het loyaliteitsprogramma en hen uitleggen hoe het werkt. Dit omvat informatie over het verdienen en inwisselen van beloningen, evenals speciale aanbiedingen of promoties voor nieuwe leden. Deze fase is cruciaal, omdat het de toon zet voor hun ervaring met het programma en invloed kan hebben op hun beslissing om het te blijven gebruiken.
 
Groei:
De groeifase omvat het proces waarbij leden worden gestimuleerd om actiever deel te nemen aan het merk en zijn loyaliteitsprogramma. Dit kan inhouden dat er prikkels en beloningen worden aangeboden voor meer gebruik, evenals waardevolle inhoud, unieke ervaringen, persoonlijke aanbevelingen en exclusieve voordelen. Ook het verzamelen van feedback om het programma te verbeteren is hierbij belangrijk.
 
Belangenbehartiging:
In de belangenbehartigingsfase wordt gestreefd naar het transformeren van loyale klanten tot merkambassadeurs. Dit gebeurt door hen aan te moedigen om vrienden en familie uit te nodigen voor het programma, positieve recensies achter te laten, of hun ervaringen te delen op sociale media.
 
Behoud:
In de retentiefase draait het om het behouden van de betrokkenheid van klanten bij het loyaliteitsprogramma en het voorkomen van afhaken. Dit kan worden bereikt door waardeherinneringen, erkenning, gepersonaliseerde aanbiedingen en uitstekende service te bieden.
 
Terugwinnen:
De winback-fase richt zich op het opnieuw betrekken van klanten die inactief zijn geworden of hun betrokkenheid bij het loyaliteitsprogramma hebben verloren. Dit omvat het aanbieden van speciale promoties, extra beloningen, het verzamelen van feedback om te begrijpen waarom ze zijn vertrokken, en het bieden van uitstekende klantenservice om eventuele problemen op te lossen.
 
Een strategie voor de lidmaatschapslevenscyclus is cruciaal voor een loyaliteitsprogramma. Door klanten in elke fase van hun reis te begrijpen en te betrekken, kunnen bedrijven een gepersonaliseerde ervaring creëren die klantbehoud maximaliseert en groei stimuleert.
 

 
Bron: https://loyaltyrewardco.com/the-six-stages-of-a-best-practice-member-lifecycle-strategy/

Hilde Luiten

Dunck Loyalty

Hilde Luiten

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 mei 2024

Is emotie een voorwaarde voor loyaliteit?

Benieuwd of een unieke ervaring genoeg is voor loyaliteit of dat ook emotionele binding nodig is? Lees snel verder!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.