Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren klanten om deel te nemen en vergroten de betrokkenheid van leden bij loyaliteitsprogramma’s. Inzicht in de verschillende soorten beloningen bij loyaliteitsprogramma’s kan helpen bij het kiezen van de optimale beloningsstrategie.
Er zijn verschillende soorten beloningen die effectief zijn voor verschillende doeleinden. Het is dan ook belangrijk om eerst te bepalen wat de doelstellingen van het programma zijn, welk gedrag het wil stimuleren en welke doelgroep het wilaanspreken. Het is belangrijk om deze eigenschappen van het loyaliteitsprogramma duidelijk in kaart te brengen voor het kiezen van beloningen.
Verschillende beloningen zijn effectief voor verschillende doeleinden/doelgroepen. Beloningen zijn daarom te onderscheiden op 7 verschillende onderdelen:
Tastbare beloningen zijn concreet, zichtbaar en meetbaar. Gratis producten zijn hier een voorbeeld van. Immateriële beloningen zijn minder waarneembaar en meetbaar, zoals een upgrade naar een hoger statusniveau in een programma.
Een onmiddellijke beloning is direct toegankelijk. Dit kan bijvoorbeeld korting op een bepaald product zijn. Bij een uitgestelde beloning is de beloning niet direct beschikbaar en moeten er bijvoorbeeld punten gespaard worden om een bepaald cadeau te kunnen kopen.
Directe beloningen hebben direct te maken met de uitgever van het loyaliteitsprogramma. Indirecte beloningen hebben geen duidelijke link met de uitgever van het programma. Een supermarkt kan bijvoorbeeld gratis producten van hun eigen merk weggeven bij een aankoop (als directe beloning) of gratis zegels geven aan klanten bij hun aankopen waarmee ze bestek of servies kunnen kopen (als indirecte beloning).
Efficiënte beloningen zijn goedkoop in vergelijking met de waargenomen waarde door het lid. Soms kunnen bedrijven bepaalde producten goedkoop inkopen maar wordt het door leden erg gewaardeerd als ze deze cadeau krijgen. Inefficiënte beloningen zijn evenveel waard voor het lid en het bedrijf. Een cadeaubon van een webshop weggeven kost een bedrijf evenveel als de waarde die het lid ontvangt.
Een monetaire beloning kan een geldbeloning of een geld-gerelateerde beloning zijn. Bijvoorbeeld een cadeaubon of gratis punten bij inschrijving voor het spaarprogramma. Een niet-monetaire beloning is niet geld-gerelateerd. Bijvoorbeeld vervroegd toegang krijgen om concertkaartjes te kopen.
Een zichtbare beloning kan iets zijn dat mensen aan anderen kunnen laten zien. Wanneer enkel leden gebruik mogen maken van VIP loges in een theater is dit een voorbeeld van een zichtbare beloning. Een onzichtbare beloning wordt over het algemeen niet gezien door anderen. Gespaarde punten of kortingen zijn hier voorbeelden van.
Utilitaire beloningen zijn nuttige of praktische beloningen. Bijvoorbeeld producten zoals kleding of cosmetica cadeau krijgen. Hedonische beloningen zijn beloningen die een lid plezier opleveren. Een lid kan bijvoorbeeld de mogelijkheid hebben om toegang te krijgen tot een bepaald evenement.
Een succesvol loyaliteitsprogramma heeft een beloningsstrategie die gericht is op de waarde optimaliseren. Er zal hierin altijd een trade-off gemaakt moeten worden. Efficiënte beloningen zijn bijvoorbeeld een gunstige optie omdat ze goedkoop zijn, maar deze beloningen zijn niet altijd passend bij verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s waardoor klanten niet snel zullen deelnemen aan het programma. Beloningen moeten gekozen worden zodat de waarde die het loyaliteitsprogramma oplevert optimaal is en zodat tegelijkertijd goed gekeken wordt naar de behoeften van de klant en naar het doel van het loyaliteitsprogramma. Dit begint bij het begrijpen van onderdelen waarop soorten beloningen verschillen.
Shelper, P. (2020). Loyalty Programs, the complete guide (1e editie). Loyalty & Reward Co
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.