Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Merkentrouw hotel
redactie LoyaltyFacts
17 maart 2017
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Programmaveranderingen en merkentrouw

Onderzoek naar loyaliteitsprogramma's in de hotelbranche

Merkentrouw hotel

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

Bijna elke hotelketen heeft tegenwoordig een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen. De bedoeling is om op deze manier merkentrouw te creëren. Maar wat gebeurt er met die merkentrouw wanneer je het loyaliteitsprogramma tussentijds aanpast?

 

Merkentrouw hotel

 

RESULTAAT TELT

Bijna elke hotelketen heeft een loyaliteitsprogramma waarbij de consument wordt beloond voor boekingen bij de betreffende hotelketen. Loyale klanten bieden het bedrijf immers een stabiel klantenbestand, een frequentere aankoopcyclus en hogere winstmarges. Veel managers hebben echter geen beschikking over data om aan te tonen hoe effectief het loyaliteitsprogramma is. Hierdoor krijgen zij regelmatig minder budget voor het programma. Een van de consequenties hiervan kan zijn dat het programma veranderd. Dit gaat meestal ten koste van de beloning voor de consument. In recent onderzoek wordt bekeken of dit soort programmaveranderingen invloed hebben op de merkentrouw van de consument.

 

 

MERKENTROUW EN LOYALITEITSPROGRAMMA’S

De resultaten van het onderzoek tonen aan dat merkentrouw gerelateerd is aan hoe lang iemand al deelneemt aan een loyaliteitsprogramma. Zo bleek bijvoorbeeld dat hoe langer iemand deelneemt aan het programma, hoe positiever de mond-op-mond reclame is. Ook laat het onderzoek zien dat er vaker hotelovernachtingen worden geboekt bij het desbetreffende hotel, naarmate de deelnemer langer meedoet aan het programma. Het onderzoek maakt verder duidelijk dat het een negatief effect heeft wanneer de beloning van het programma in het nadeel van de consument veranderd wordt. Bijvoorbeeld door het aantal geboekte overnachtingen voordat een beloning wordt verdient te verhogen. Daarnaast toont het onderzoek aan dat een degradatie binnen het programma vanwege gebrek aan activiteit (bijvoorbeeld van goud naar zilver) ook een negatieve invloed heeft op de hotelkeuze.

 

 

NOG MEER INVLOED?

Er wordt dus voorzichtig aangetoond dat merkentrouw gerelateerd is aan loyaliteitsprogramma’s (van een hotelketen). Dit zijn interessante inzichten voor managers van loyaliteitsprogramma’s in de horecabranche. Het onderzoek roept echter ook nieuwe vragen op: hebben negatieve veranderingen voor de consument binnen het loyaliteitsprogramma invloed op het boekingspatroon? En is er een relatie met de customer life time value? Hiervoor is nader onderzoek vereist.

 

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events