Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Join the club!

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Join the club!

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

Klantenclubs zijn door bedrijven gecreëerde klantcommunities. De klant kiest ervoor om, al dan niet tegen een vergoeding, lid te worden en krijgt hiervoor exclusieve benefits en privileges. Goed georganiseerde klantenclubs zijn gefundeerd op drie effecten.

Interactie
Een klantenclub vormt een middel om meer onderling contact tussen klant en bedrijf te realiseren. De interactiefrequentie tussen beide partijen neemt toe. Dit resulteert in het voordeel- en klantkenniseffect.

 

Voordeel
Klanten zullen zich alleen inschrijven wanneer ze de voordelen (van de activiteiten) van de klantenclub inzien. Naast kortingen kan worden gedacht aan het verlenen van exclusieve services, privileges en het aanbieden van meer feedbackmogelijkheden.

 

Klantkennis
Vanaf de inschrijving is de onderneming in staat om gedetailleerde informatie over de klant te verzamelen, zoals persoonlijke kenmerken, voorkeuren en aankoopgedrag. Hierdoor wordt one-to-one marketing mogelijk en kan het kernproduct steeds beter worden afgestemd.

 

De drie effecten resulteren, bij goede uitvoering, in een hogere klantretentie en een hogere klanttevredenheid. Klantenclubs gaan verder dan de bekende klantkaarten, die meestal voornamelijk korting verstrekken. De tastbare benefits van een kaart zijn nog makkelijk te kopiëren. Bij de meer ontastbare benefits van een club is dit minder snel het geval.

 

Alleen door relevante services en substantiële clubvoordelen te gebruiken kan een club echt van de grond komen. Indien een onderneming dit niet kan realiseren, is het beter te kijken naar een loyaliteitsprogramma.

 

Bron: International Journal of Service Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events