Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Join the club!

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.
Redactie LoyaltyFacts
30 november 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Join the club!

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

Een onderzoek naar de verschillende effecten die ten grondslag liggen aan goed georganiseerde klantenclubs.

Klantenclubs zijn door bedrijven gecreëerde klantcommunities. De klant kiest ervoor om, al dan niet tegen een vergoeding, lid te worden en krijgt hiervoor exclusieve benefits en privileges. Goed georganiseerde klantenclubs zijn gefundeerd op drie effecten.

Interactie
Een klantenclub vormt een middel om meer onderling contact tussen klant en bedrijf te realiseren. De interactiefrequentie tussen beide partijen neemt toe. Dit resulteert in het voordeel- en klantkenniseffect.

 

Voordeel
Klanten zullen zich alleen inschrijven wanneer ze de voordelen (van de activiteiten) van de klantenclub inzien. Naast kortingen kan worden gedacht aan het verlenen van exclusieve services, privileges en het aanbieden van meer feedbackmogelijkheden.

 

Klantkennis
Vanaf de inschrijving is de onderneming in staat om gedetailleerde informatie over de klant te verzamelen, zoals persoonlijke kenmerken, voorkeuren en aankoopgedrag. Hierdoor wordt one-to-one marketing mogelijk en kan het kernproduct steeds beter worden afgestemd.

 

De drie effecten resulteren, bij goede uitvoering, in een hogere klantretentie en een hogere klanttevredenheid. Klantenclubs gaan verder dan de bekende klantkaarten, die meestal voornamelijk korting verstrekken. De tastbare benefits van een kaart zijn nog makkelijk te kopiëren. Bij de meer ontastbare benefits van een club is dit minder snel het geval.

 

Alleen door relevante services en substantiële clubvoordelen te gebruiken kan een club echt van de grond komen. Indien een onderneming dit niet kan realiseren, is het beter te kijken naar een loyaliteitsprogramma.

 

Bron: International Journal of Service Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.