Wist je dat klantambassadeurs vijf keer waardevoller zijn dan de gemiddelde klant en dat 92% van de klanten aanbevelingen vertrouwt van vrienden of kennissen? De reputatie van een bedrijf of merk hangt vaak af van wat anderen daarover te zeggen hebben. Hoe zit dat bij het kopen van een auto? Volgens een onderzoek van SalesFuel gaf 59% van de respondenten aan dat de reputatie van een dealer de belangrijkste factor was bij het kiezen van een autodealer.
Onderstaande cijfers laten goed zien wat het belang is van goede klantenrecensies bij een autodealer:
De cijfers laten zien hoeveel waarde de klant hecht aan wat andere te zeggen hebben over je merk. Buiten social media en e-mailcampagnes moeten ook ambassadeurs een plaats krijgen in je marketingstrategie. Door je klant de tools te geven die ze nodig hebben om de boodschap te verspreiden van wat uniek is in je bedrijf, kan dit een blijvende invloed hebben op je reputatie. Wij geven je vijf manieren om van je klant ook je ambassadeur te maken.
We hebben het al kort erover gehad, maar omdat het een belangrijk onderdeel is, komt het nogmaals terug. We leven in een wereld waar Google Reviews en andere online beoordelingsplatforms makkelijk toegankelijk zijn. De klant gebruikt dit soort bronnen om het risico van een verkeerde aankoop te verkleinen. Zorg er daarom voor dat je de klant toestaat om reviews over je merk te delen. Maak het gemakkelijk voor klanten om opmerkingen over hun ervaringen achter te laten. Stuur follow-up e-mails na de aankoop of testrit, vraag of ze een beoordeling willen achterlaten en zorg ervoor dat de beoordelingspagina gebruiksvriendelijk is.
Is een klant enthousiast over de aankoop van een auto? Moedig klanten aan hun ervaringen op social media te delen. Tegenwoordig is het een trend om foto’s te plaatsen op social media met de klant en het gekochte product.
Wie weet hebben klanten online al veel verteld, maar heb je daar nooit wat mee gedaan. Met social media aarzelt de klant niet om een klacht, suggestie of online-verklaring te uiten. Zorg dus dat je social media in de gaten houdt om te zien of je dealer wordt besproken. Een makkelijk manier om dit te doen is door gebruik te maken van een automatiseringstool. Deze tool houdt social media in de gaten en wanneer de autodealer vermeld wordt, krijg je hier een melding van.
Klanten die meerdere auto’s bij een dealer hebben gekocht of altijd dezelfde dealer voor servicewerkzaamheden kiezen, zijn belangrijke klanten. Toon waardering voor hun loyaliteit. Dit kan bijvoorbeeld met het geven van korting, erkenning op social media of het sturen van een klein cadeau. De klant voelt zich hierdoor gewaardeerd en de kans is groter dat ze bij dezelfde dealer blijven en een beoordeling achterlaten waarin hun positieve ervaring wordt benadrukt. Dit zijn vaak de makkelijkste personen om ambassadeurs te maken vanwege hun eerdere geschiedenis met het merk.
Beloon klanten wanneer ze andere potentiële klanten naar jou toe verwijzen. Geef de klant bijvoorbeeld korting, cadeaubonnen of een gratis onderhoudsafspraak. Hiermee zal de klant sneller op een positieve manier ervaringen delen terwijl zij ook profiteren van leuke beloningen.
Onderzoek wijst uit dat goede recensies een omzetstijging van maximaal 18 procent opleveren. Dus maak er een punt van om klanten in staat te stellen ambassadeurs te worden voor je merk.
Benieuwd naar het originele artikel: https://www.cbtnews.com/five-ways-to-turn-customers-into-an-ambassadors-for-your-dealership-brand/
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.