Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Knippen en kappen

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Knippen en kappen

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

Nederland kampt met toenemende vergijzing. De bevolking wordt steeds ouder. Het beeld bestaat dat ouderen loyalere klanten zijn dan jongeren. Volgens Patterson klopt dit ook daadwerkelijk.

Patterson deed onderzoek naar het verband tussen leeftijd en de mate van serviceloyaliteit. Serviceloyaliteit is uitgedrukt in het aantal unieke kapsalons dat men gedurende één jaar bezocht heeft. De resultaten zijn als volgt:

  • 18-24 jaar: 2,41 kappers
  • 25-34 jaar: 2,89 kappers
  • 35-55 jaar: 1,21 kappers
  • >55 jaar: 0,90 kappers

 

Duidelijk is dat naarmate men ouder wordt, men minder vaak wisselt van dienstverlener. Er zijn hiervoor drie verklaringen:

 

Sociale contacten nemen af
Naarmate men ouder wordt, neemt het aantal sociale contacten dat men onderhoudt af. Het gevolg is dat bestaande contacten meer worden gekoesterd. Er ontstaat een soort vriendschap met de dienstverlener.

 

Risico-avers gedrag
Jongeren hebben de behoefte het optimale resultaat te behalen. Ze proberen daarom vaker verschillende opties uit. Ouderen zijn juist meer risico-avers, hierdoor stappen zij minder snel over naar een andere dienstverlener.

 

Ontwikkeling van empathie
De mens ontwikkelt zich door de jaren heen als een sociaal en emotioneel wezen. Hieruit volgt grotere empathie voor de gevoelens en het welzijn van anderen.

 

Bron: The University of New South Wales.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2024

Siri, versterk mijn klantloyaliteit!

Hoe kunnen slimme spraakassistenten klantloyaliteit versterken? Dit artikel onderzoekt de invloed van intelligente technologieën op merkbinding en hoe bedrijven hiervan kunnen profiteren om langdurige klantrelaties

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2024

Siri, versterk mijn klantloyaliteit!

Hoe kunnen slimme spraakassistenten klantloyaliteit versterken? Dit artikel onderzoekt de invloed van intelligente technologieën op merkbinding en hoe bedrijven hiervan kunnen profiteren om langdurige klantrelaties

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 november 2024

Zien consumenten spaarpunten in loyaliteitsprogramma’s als geld?

Consumenten behandelen spaarpunten anders dan geld, waarbij emoties en percepties een grote rol spelen. Deze studie onderzoekt hoe loyaliteitsprogramma’s hierop inspelen om klantgedrag te beïnvloeden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 november 2024

Zien consumenten spaarpunten in loyaliteitsprogramma’s als geld?

Consumenten behandelen spaarpunten anders dan geld, waarbij emoties en percepties een grote rol spelen. Deze studie onderzoekt hoe loyaliteitsprogramma’s hierop inspelen om klantgedrag te beïnvloeden.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.