fbpx
Loyalty Insight

Knippen en kappen

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

Loyalty InsightWetenschap 31 oktober 2003

Nederland kampt met toenemende vergijzing. De bevolking wordt steeds ouder. Het beeld bestaat dat ouderen loyalere klanten zijn dan jongeren. Volgens Patterson klopt dit ook daadwerkelijk.

Patterson deed onderzoek naar het verband tussen leeftijd en de mate van serviceloyaliteit. Serviceloyaliteit is uitgedrukt in het aantal unieke kapsalons dat men gedurende één jaar bezocht heeft. De resultaten zijn als volgt:

  • 18-24 jaar: 2,41 kappers
  • 25-34 jaar: 2,89 kappers
  • 35-55 jaar: 1,21 kappers
  • >55 jaar: 0,90 kappers

Duidelijk is dat naarmate men ouder wordt, men minder vaak wisselt van dienstverlener. Er zijn hiervoor drie verklaringen:

Sociale contacten nemen af
Naarmate men ouder wordt, neemt het aantal sociale contacten dat men onderhoudt af. Het gevolg is dat bestaande contacten meer worden gekoesterd. Er ontstaat een soort vriendschap met de dienstverlener.

Risico-avers gedrag
Jongeren hebben de behoefte het optimale resultaat te behalen. Ze proberen daarom vaker verschillende opties uit. Ouderen zijn juist meer risico-avers, hierdoor stappen zij minder snel over naar een andere dienstverlener.

Ontwikkeling van empathie
De mens ontwikkelt zich door de jaren heen als een sociaal en emotioneel wezen. Hieruit volgt grotere empathie voor de gevoelens en het welzijn van anderen.

Bron: The University of New South Wales.

Meer weten over dit artikel? Neem contact op met...

Redactie LoyaltyFacts
Dunck Loyalty Marketing

Reacties
  1. Anais 1 jaar geleden

    Hi, very nice website, cheers!
    ——————————————————
    Need cheap and reliable hosting? Our shared plans start at $10 for an year and VPS plans for $6/Mo.
    ——————————————————
    Check here: https://www.good-webhosting.com/

Plaats een reactie

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

Een initiatief van: