Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Knippen en kappen

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.
Redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2003
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Knippen en kappen

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

Een onderzoek naar de verschillen in loyaliteit tussen ouderen en jongeren binnen de servicesector.

Nederland kampt met toenemende vergijzing. De bevolking wordt steeds ouder. Het beeld bestaat dat ouderen loyalere klanten zijn dan jongeren. Volgens Patterson klopt dit ook daadwerkelijk.

Patterson deed onderzoek naar het verband tussen leeftijd en de mate van serviceloyaliteit. Serviceloyaliteit is uitgedrukt in het aantal unieke kapsalons dat men gedurende één jaar bezocht heeft. De resultaten zijn als volgt:

  • 18-24 jaar: 2,41 kappers
  • 25-34 jaar: 2,89 kappers
  • 35-55 jaar: 1,21 kappers
  • >55 jaar: 0,90 kappers

 

Duidelijk is dat naarmate men ouder wordt, men minder vaak wisselt van dienstverlener. Er zijn hiervoor drie verklaringen:

 

Sociale contacten nemen af
Naarmate men ouder wordt, neemt het aantal sociale contacten dat men onderhoudt af. Het gevolg is dat bestaande contacten meer worden gekoesterd. Er ontstaat een soort vriendschap met de dienstverlener.

 

Risico-avers gedrag
Jongeren hebben de behoefte het optimale resultaat te behalen. Ze proberen daarom vaker verschillende opties uit. Ouderen zijn juist meer risico-avers, hierdoor stappen zij minder snel over naar een andere dienstverlener.

 

Ontwikkeling van empathie
De mens ontwikkelt zich door de jaren heen als een sociaal en emotioneel wezen. Hieruit volgt grotere empathie voor de gevoelens en het welzijn van anderen.

 

Bron: The University of New South Wales.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

24 juli 2024

Het nieuwe tijdperk van gamification

Gamification, het gebruik van spelelementen in niet-spelcontexten, is een opkomende strategie die bedrijven steeds vaker inzetten voor marketing. Ondanks de populariteit en groeiende hoeveelheid onderzoek

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18 juli 2024

Spotify 'wrapped' haar klanten om zich heen

Wie kent deze streamingdienst niet: Spotify. Muziek, video’s en podcasts allemaal op één plek. Miljoenen muziekliefhebbers maken dagelijks gebruik van de app. Maar hoe zorgt

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.