Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Ontdek de loyaliteitsprogramma trends volgens het Global Customer Loyalty Rapport

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Shanea van Doorn
16 november 2022
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Ontdek de loyaliteitsprogramma trends volgens het Global Customer Loyalty Rapport

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe kunnen organisaties investeren in een loyaliteitsprogramma om een hoge ROI te behalen? Op welke trends en benchmarks op het gebied van loyaliteitsprogramma’s moet je letten? In dit artikel vertellen we je meer over handige zaken die jij kunt overwegen voor je loyaliteitsprogramma aan de hand van de trends uit het Global Customer Loyalty Report 2023.

 

Dit rapport is gebaseerd op meer dan 10 uur aan kwalitatieve interviews met gerenommeerde experts op loyaliteitsgebied, gegevens van meer dan 260 respondenten van enquêtes uit alle regio’s van de wereld en ruim 290 miljoen geregistreerde ledenacties gevolgd via de Enterprise Loyalty Cloud.

 

De top 3 loyaliteitstrends voor 2023

Volgens de consumenten zijn er 3 loyaliteitstrends die erg belangrijk zullen zijn voor de komende jaren. Hieronder zetten wij ze voor je op een rijtje:

 

  1. Strategische samenwerkingen

Volgens consumenten zijn strategische samenwerkingen erg belangrijk voor bedrijven. Dit houdt in dat een bedrijf andere organisaties betrekt in haar loyaliteitsprogramma om wederzijdse voordelen te verkrijgen. De voordelen hiervan zijn dat je programma divers wordt, doordat het verder gaat dan coupons en je unieke aanbiedingen kan aanbieden in samenwerking met een partner. Daarbij kunnen de kosten van je beloningen worden gedekt door de partner, als je het beschouwt als een sponsor. In ruil voor de samenwerking geef jij als merk naamsbekendheid aan je partner.

 

De respondenten gaven aan dat strategische samenwerkingen een belangrijke rol zullen spelen in loyaliteitsprogramma’s in de komende drie jaar. 41,8% van de respondenten denkt zelfs dat dat strategische partnerschappen zullen groeien in markten en industrieën die dit normaal niet gebruiken. Een nog grotere groep, 46% van de respondenten, gelooft dat partnerbeloningen op grote schaal zullen worden ingevoerd.

 

Gebaseerd op onderzoek zijn partnerbeloningen zeer aantrekkelijk en hebben ze bewezen de levenslange uitgaven van consumenten te verhogen. In loyaliteitsprogramma’s die partneraanbiedingen bevatten, is de gemiddelde jaarlijkse uitgave van leden 3,4 keer hoger dan leden die nooit partneraanbiedingen hebben ingewisseld.

 

  1. Kaartkoppeling

De tweede trend die door consumenten is gekozen is kaartkoppeling. In het Global Customer Loyalty rapport werden naadloze omnichannel ervaringen als een van de meest invloedrijke loyaliteitsprogramma trends, dus het is logisch dat kaartkoppeling erg belangrijk is voor bedrijven.

 

Kaartkoppeling in loyaliteitsprogramma’s gaat over het verbeteren van de klantervaring door beloningen rechtstreeks te koppelen aan transacties die via betaalkaarten worden gedaan. Met andere woorden: het combineren van een betaalkaart met een klantenkaart. Zodra leden hun betaalkaart hebben gekoppeld komen ze automatisch in aanmerking voor punten of cashbackaanbiedingen, telkens als ze hun betaalkaarten gebruiken bij de kassa, online of offline, zonder een loyaliteitsidentificatie te tonen. Voor merken biedt kaartkoppeling nieuwe inzichten in het koopgedrag van consumenten, terwijl zij geen kans meer missen om punten of beloningen te verdienen. Het grote voordeel? Het maakt het verzilveren van aanbiedingen zeer snel en gemakkelijk en het past ook in de omnichannelstrategie van een bedrijf.

 

  1. Het steunen van goede doelen

Kunnen loyaliteitsprogramma’s worden gebruikt om een verschil te maken of grotere problemen op te lossen van de wereld? Ja! Het steunen van goede doelen is uitgeroepen tot een van de top loyaliteitsprogramma trends voor de komende drie jaar.

 

Een loyaliteitsprogramma kan worden gebruikt om goede doelen te steunen door haar klanten hierbij te betrekken. In de meeste gevallen betekent dit het geven van punten aan klanten die bijdragen aan nobele doelen zoals liefdadigheid, of klanten belonen voor bepaalde acties die het milieu helpen, zoals het recyclen van gebruikte producten.

 

Wat betreft de voordelen van het steunen van goede doelen, gelooft 57,1% van de respondenten dat het grootste voordeel van het steunen van goede doelen is om het loyaliteitsprogramma beter af te stemmen op de waarden van het merk en die van de consumenten. Dit gevoel wordt gedeeld door een groeiend aantal merken die streven naar emotionele loyaliteit te creëren via hun beloningsprogramma.

 

Ben je benieuwd naar het volledige rapport? Dan kun je deze hier downloaden en bekijken!

 

Bron: Loyalty Program Trends: Global Customer Loyalty Report 2023.

Shanea van Doorn

Dunck Loyalty

Shanea van Doorn

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

31 januari 2024

Integriteit als bewaker van kwaliteit

Bij het ontwerpen van een geschikt loyaliteitsprogramma is het ook belangrijk om stil te staan bij een aantal ethische vraagstukken.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 januari 2024

Yes we scan!

Een blik op de invloed van zelfscan kassasystemen op klantloyaliteit in het hedendaagse winkellandschap.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

22 december 2023

Centen of spullen?

Zijn monetaire of niet monetaire beloningen het meest effectief in loyaliteitsprogramma’s? Onderzoek geeft het antwoord!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.