Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteit is aan het veranderen

Resultaten van het Customer Loyalty Index 2022 onderzoek van Emarsys

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Lisanne Kooijmans
19 Januari 2023
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteit is aan het veranderen

Resultaten van het Customer Loyalty Index 2022 onderzoek van Emarsys

In augustus 2022 heeft Emarsys, onderdeel van SAP Company, een onderzoek gehouden onder consumenten over hoe zij over loyaliteit denken en wat loyaliteit zal drijven in de toekomst. De resultaten van het onderzoek zijn bekend, met als grootste conclusie is dat klantloyaliteit aan het veranderen is.

 

Emarsys maakt onderscheidt tussen 5 types van klantloyaliteit.

  • Gestimuleerde loyaliteit;
  • Geërfde loyaliteit;
  • Stille loyaliteit;
  • Ethische loyaliteit;
  • Ware loyaliteit.

 

Gestimuleerde loyaliteit

Gestimuleerde loyaliteit houdt in dat de klantloyaliteit gestimuleerd wordt door kortingen, incentives en beloningen. In 2021 bleef 45% van de klanten loyaal tot hun favoriete merk door kortingen, incentives en beloningen. In 2022 is dit gedaald naar 39%.

 

Geërfde loyaliteit

Geërfde loyaliteit houdt in dat de klant loyaal is door associatie met andere merken. Het percentage klanten dat loyaal blijft door langdurige en vertrouwde erfgoed met het merk is ook gedaald. In 2021 was dit nog 27%, in 2022 was het percentage 21%.

 

Stille loyaliteit

Loyaliteit zonder dit publieke te verkondigen of promoten is, zoals de naam het misschien al doet vermoeden, stille loyaliteit. Dit percentage is stabiel gebleven en ligt op de 52% in 2022.

 

Ethische loyaliteit

Ethische loyaliteit betekent dat de klant loyaal is aan het merk door een emotionele verbinding en gedeelde waarde. Dit percentage is gedaald in 2022 (14%) ten opzicht van 2021 (19%). Greenwashing kan hier één van de oorzaken door zijn.

 

Ware loyaliteit

Onvoorwaardelijk loyaliteit is de droom van veel merken. Ware loyaliteit houdt in dat de klant onvoorwaardelijk loyaal is naar het merk door liefde voor het merk. 23% van de consumenten geeft aan ware loyaliteit te voelen voor een merk. Dit is in 2021 en 2022 hetzelfde percentage.

 

Overige statistieken

Het onderzoek van Emarsys geeft ook de sleutel drijfveren voor klantloyaliteit weer. Consumenten blijven door verschillende drijfveren loyaal aan een merk.

  • Product aanbod – 44%
  • Kortingen en voordelen – 39%
  • Standaard lage prijzen – 37%
  • Goede klantenservice – 37%
  • Goed retourbeleid – 32%
  • Gepersonaliseerde winkel ervaring – 31%
  • Vertrouwd erfgoed – 23%
  • Emotionele connectie – 18%
  • Sterke ethische waarde – 14%

 

Per sector verschilt klantloyaliteit voor merken ook.

  • Kleding en fashion – 55%
  • Eten – 55%
  • Beauty en gezichtsverzorging – 37%
  • Technologie – 25%
  • Meubels en woonaccessoires – 18%
  • Alcoholische drank – 18%
  • Maaltijd bezorging – 16%
  • Medicijnen en farmaceutica – 15%
  • Automobielen – 13%
  • Vliegtuigmaatschappijen – 12%
  • Energieleveranciers – 11%
  • Non-alcoholische dranken – 10%

 

Bron: Customer Loyalty Index 2022: How Loyalty Is Changing Amongst Consumers Globally (2022). Emarsys, Onderdeel van SAP Company.

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Lisanne Kooijmans

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events