Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van loyaliteitsprogramma's

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsprogramma's anno 2015
redactie LoyaltyFacts
30 oktober 2015
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Een onderzoek naar de actuele stand van zaken op het gebied van loyaliteitsprogramma's

Loyaliteitsprogramma's anno 2015

Hoe kijken consumenten anno 2015 tegen loyaliteitsprogramma’s aan? Een belangrijke vraag voor elke organisatie die zich bezighoudt, of zich bezig wil gaan houden, met het binden en behouden van klanten door middel van een loyaliteitsprogramma. Deze vraag staat centraal in recent onderzoek. De opvallendste conclusies lees je hier.

Meer deelname, minder participatie

Het onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 11.000 (Amerikaanse) consumenten, toont aan dat consumenten zich in 2015 nog steeds gretig aansluiten bij loyaliteitsprogramma’s. Waar consumenten in 2014 gemiddeld nog lid waren van 10,9 loyaliteitsprogramma’s, is dit in 2015 toegenomen naar 13,3. Opvallend is daarbij wel dat de actieve participatie (het echt gebruik maken van het programma en dus het doen van aankopen bij de aanbiedende organisatie) is gedaald: van gemiddeld 7,8 naar 6,8 actieve loyaliteitsprogramma’s per consument. Dit lijkt aan te geven dat consumenten zich slechts aan een beperkt aantal loyaliteitsprogramma’s actief kunnen binden.

 

 

Meer plezier, minder korting

Tevredenheid over loyaliteitsprogramma’s wordt steeds meer bepaald door het gemak, de duidelijkheid en het plezier van de consument in deelname. Waar loyaliteitsprogramma’s zich traditioneel veelal richten op het bieden van de beste korting en de meeste waarde voor elk gespaard punt, blijkt uit het onderzoek dat hedendaagse consumenten goede service, eerlijkheid, duidelijkheid en plezier in het beleven van het programma minstens zo belangrijk vinden.

 

 

Mobiele mogelijkheden?

Het onderzoek toont tegenstrijdige geluiden rond de vraag of consumenten via mobiele apps gebruik willen maken van loyaliteitsprogramma’s. Waar 48% van de consumenten aangeeft graag gebruik te willen maken van mobiele mogelijkheden, heeft slechts 12% van de consumenten ook daadwerkelijk een loyaliteitsapp gedownload. 60% van de smartphone gebruikers geeft zelfs aan dat ze niet op de hoogte zijn of de loyaliteitsprogramma’s waar ze actief aan deelnemen een mobiele app aanbieden. Hier liggen echter wel grote mogelijkheden: het percentage loyale consumenten die met tevredenheid gebruik maken van een mobiele loyaliteitsapp is namelijk tien keer hoger dan bij deelnemers zonder loyaliteitsapp.

 

 

In de praktijk

Het onderzoek toont aan dat consumenten er ook anno 2015 nog van overtuigd zijn dat deelname aan loyaliteitsprogramma’s de moeite waard is en dat loyaliteitsprogramma’s invloed hebben op de loyaliteit van de consument. Omdat consumenten echter een limiet lijken te hebben aan het aantal programma’s waar ze actief aan kunnen deelnemen, is het voor de aanbiedende partijen steeds belangrijker zich te differentiëren van andere loyaliteitsprogramma’s. Daarbij kunnen onder meer het richten op de ervaringen en beleving van de deelnemers en het stimuleren van mobiel gebruik de weegschaal in de goede richting doen uitslaan.

 

Download het volledige rapport hier.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

15 november 2022

Hoe kies je de optimale beloningsstrategie?

Loyaliteitsprogramma’s zijn een goede manier om klanten te binden en te behouden. Beloningen spelen een belangrijke rol bij de effectiviteit van loyaliteitsprogramma’s. Interessante beloningen stimuleren

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

20-10-2022

Van cognitieve dissonantie naar loyale consument

In de winkel leek het nog zo’n goed idee, maar eenmaal buiten begint de klant tóch te twijfelen aan de aankoop. Cognitieve dissonantie: een herkenbaar

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

18-10-2022

Chatbots & klantloyaliteit

Indien een klant een vraag of een klacht heeft voor een organisatie is het tegenwoordig gebruikelijk dat deze klant eerst in contact komt met een

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events