Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een onderzoek naar de invloed van leeftijd op loyaal consumentengedrag.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd
redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een onderzoek naar de invloed van leeftijd op loyaal consumentengedrag.

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een trend in de samenleving laat zien dat mensen steeds minder loyaal zijn in persoonlijke relaties. Deze trend is vooral zichtbaar bij jongeren. Er bestaat een sterke band tussen sociaal gedrag en consumentengedrag. Voor twee onderzoekers een reden om te onderzoeken of de invloed van leeftijd ook van invloed is op loyaal consumentengedrag. Want als leeftijd inderdaad van invloed is op loyaal gedrag, kan dit veel betekenen voor de invulling van een loyaliteitsstrategie.

Ouderen loyaler dan jongeren
Onderzoekers Rundle-Thiele en Bennet onderzochten deze trend specifiek in de verzekeringsbranche. De conclusie die zij trokken is dat oudere consumenten loyaler zijn dan jongere consumenten. Er bestaan dus verschillen in de mate van loyaliteit op basis van leeftijd. Hier dient u bij uw loyaliteitsstrategie dus rekening mee te houden.  De vraag is echter of deze verschillen verklaard worden door leeftijd of juist door generatie?

 

Leeftijd of generatie? 
De huidige jonge generatie is niet loyaal, en het is mogelijk dat zij in de toekomst ook minder loyaal zijn dan de huidige oude generatie. In dit geval wordt het dus door generatie bepaald. Aan de andere kant kan het zo zijn dat consumenten loyaler worden naar mate ze ouder worden. Dit is het gevolg van de toename van ervaring van de consument en een lagere behoefte aan variëteit, naar mate iemand ouder wordt. In dat geval is leeftijd dus van invloed op de loyaliteit. Welke van de twee bovenstaande conclusies daadwerkelijk getrokken kan worden is afhankelijk van vervolgonderzoek.

 

Loyaliteitsstrategie voor jongeren 
Of het nu aan het generatieverschil of het leeftijdsverschil ligt, het feit blijft dat jongeren op dit moment minder loyaal zijn dan ouderen. Het is daarom belangrijk voor marketeers om hier nu ook al rekening mee te houden bij het opstellen van een loyaliteitsstrategie. Bijvoorbeeld door in de loyaliteitsstrategie te differentiëren op basis van leeftijd, zodat jongeren anders worden benaderd dan ouderen. Denk hierbij aan een andere boodschap, propositie of een ander kanaal.

 

Bron: The decline of a prized virtue: Loyalty in Australian consumers Rundle-Thiele, S. and R. Bennet.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events