Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een onderzoek naar de invloed van leeftijd op loyaal consumentengedrag.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd
redactie LoyaltyFacts
31 oktober 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een onderzoek naar de invloed van leeftijd op loyaal consumentengedrag.

Loyaliteitsstrategie afstemmen op leeftijd

Een trend in de samenleving laat zien dat mensen steeds minder loyaal zijn in persoonlijke relaties. Deze trend is vooral zichtbaar bij jongeren. Er bestaat een sterke band tussen sociaal gedrag en consumentengedrag. Voor twee onderzoekers een reden om te onderzoeken of de invloed van leeftijd ook van invloed is op loyaal consumentengedrag. Want als leeftijd inderdaad van invloed is op loyaal gedrag, kan dit veel betekenen voor de invulling van een loyaliteitsstrategie.

Ouderen loyaler dan jongeren
Onderzoekers Rundle-Thiele en Bennet onderzochten deze trend specifiek in de verzekeringsbranche. De conclusie die zij trokken is dat oudere consumenten loyaler zijn dan jongere consumenten. Er bestaan dus verschillen in de mate van loyaliteit op basis van leeftijd. Hier dient u bij uw loyaliteitsstrategie dus rekening mee te houden.  De vraag is echter of deze verschillen verklaard worden door leeftijd of juist door generatie?

 

Leeftijd of generatie? 
De huidige jonge generatie is niet loyaal, en het is mogelijk dat zij in de toekomst ook minder loyaal zijn dan de huidige oude generatie. In dit geval wordt het dus door generatie bepaald. Aan de andere kant kan het zo zijn dat consumenten loyaler worden naar mate ze ouder worden. Dit is het gevolg van de toename van ervaring van de consument en een lagere behoefte aan variëteit, naar mate iemand ouder wordt. In dat geval is leeftijd dus van invloed op de loyaliteit. Welke van de twee bovenstaande conclusies daadwerkelijk getrokken kan worden is afhankelijk van vervolgonderzoek.

 

Loyaliteitsstrategie voor jongeren 
Of het nu aan het generatieverschil of het leeftijdsverschil ligt, het feit blijft dat jongeren op dit moment minder loyaal zijn dan ouderen. Het is daarom belangrijk voor marketeers om hier nu ook al rekening mee te houden bij het opstellen van een loyaliteitsstrategie. Bijvoorbeeld door in de loyaliteitsstrategie te differentiëren op basis van leeftijd, zodat jongeren anders worden benaderd dan ouderen. Denk hierbij aan een andere boodschap, propositie of een ander kanaal.

 

Bron: The decline of a prized virtue: Loyalty in Australian consumers Rundle-Thiele, S. and R. Bennet.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 augustus 2024

De relatie tussen blockchain en loyaliteit

Kan blockchain helpen het consumentenvertrouwen te vergroten? Vooral in de energiesector zien we een daling in vertrouwen. Een loyaliteitsprogramma met geïntegreerde blockchain-technologie zou een effectieve

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 augustus 2024

De kracht van loyaliteitsprogramma's

Hoe beïnvloeden promotionele prikkels in loyaliteitsprogramma’s echt het klantgedrag? Ontdek of verjaardag bonussen en andere beloningen bijdragen aan een hogere klantwaarde of onverwachte effecten hebben

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.