Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Vaak wordt het grootste deel van het marketingbudget aangewend voor de beste klanten, de klanten die de meeste winst genereren: beste klanten marketing. Voor de meeste marketeers klinkt dit principe erg logisch, zo logisch dat er geen enkele discussie over is. Toch zijn maar weinig bedrijven effectief bezig met beste klanten marketing.

Welke activiteiten binnen beste klanten marketing ondernomen worden hangt voornamelijk af van wat er bereikt moet worden. Het basisconcept is echter altijd hetzelfde, het verhogen van het aantal goede klanten en het verlagen van het aantal slechte klanten. Een heldere gedachte, die er voor zorgt dat er meer winst gemaakt kan worden terwijl overvragende klanten worden afgewend. Er zijn een aantal wegen te bewandelen om beste klanten marketing in te voeren.

 

1. Lange termijn loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma wordt gebruikt om klanten te identificeren en te segmenteren in groepen. Vervolgens worden verschillende marketing strategieën gebruikt voor iedere segment. Deze aanpak heeft als voordeel dat er meer fundamentele kennis komt over de klanten waardoor gerichte marketing mogelijk wordt. Daarnaast wordt informatie verzameld die het mogelijk maakt om de bedrijfsvoering aan te passen, zodat deze beter aansluit bij de beste klanten. Om succesvol te zijn, dient het programma daarbij een centraal onderdeel te worden in de bedrijfsvoering.

 

2. Korte termijn beste klanten programma
Dit behelst een korte termijn marketing programma (ongeveer 3-6 maanden), dat speciaal ontworpen is om meer te appelleren aan de beste klanten dan aan anderen. Hiermee wordt geen zeer gedetailleerde informatie verzameld, maar de beste klanten worden wel het meeste beloond én andere klanten worden aangespoord om van lage segmenten naar hogere segmenten te verschuiven.

 

Type 1 en 2 combineren
Beide concepten kunnen ook tegelijkertijd worden ingezet. Deze (ultieme) oplossing wordt gebruikt in vele succesvolle loyaliteitsprogramma’s. De lange termijn inspanning is daarbij de basis waarmee de klantengegevens worden verzameld. Om de interesse vast te houden en verkopen en winst te versterken, wordt er periodiek een korte termijn programma bovenop het lange termijn programma geplaatst.

 

Bron: Marketing Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2025

Slimme concurrentiestrategieën versterken klantloyaliteit

Michael Porter, een van de meest invloedrijke denkers op het gebied van concurrentiestrategieën, laat zien hoe bedrijven loyaliteit kunnen opbouwen door strategische keuzes te maken

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2025

Slimme concurrentiestrategieën versterken klantloyaliteit

Michael Porter, een van de meest invloedrijke denkers op het gebied van concurrentiestrategieën, laat zien hoe bedrijven loyaliteit kunnen opbouwen door strategische keuzes te maken

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 maart 2025

Van gespaarde punten naar verzilveren

Het belang van het stimuleren van puntinwisselingen voor langdurige klantloyaliteit en betrokkenheid.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 maart 2025

Van gespaarde punten naar verzilveren

Het belang van het stimuleren van puntinwisselingen voor langdurige klantloyaliteit en betrokkenheid.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2025

De sleutel tot brand loyalty in E-commerce

Hoe merken duurzame klantloyaliteit kunnen opbouwen door strategisch in te zetten op beloningen, interactie en vertrouwen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 maart 2025

De sleutel tot brand loyalty in E-commerce

Hoe merken duurzame klantloyaliteit kunnen opbouwen door strategisch in te zetten op beloningen, interactie en vertrouwen

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.