Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.
Redactie LoyaltyFacts
30 juni 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

May the best man win

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Een onderzoek naar het fenomeen dat ‘beste klanten marketing’ heet.

Vaak wordt het grootste deel van het marketingbudget aangewend voor de beste klanten, de klanten die de meeste winst genereren: beste klanten marketing. Voor de meeste marketeers klinkt dit principe erg logisch, zo logisch dat er geen enkele discussie over is. Toch zijn maar weinig bedrijven effectief bezig met beste klanten marketing.

Welke activiteiten binnen beste klanten marketing ondernomen worden hangt voornamelijk af van wat er bereikt moet worden. Het basisconcept is echter altijd hetzelfde, het verhogen van het aantal goede klanten en het verlagen van het aantal slechte klanten. Een heldere gedachte, die er voor zorgt dat er meer winst gemaakt kan worden terwijl overvragende klanten worden afgewend. Er zijn een aantal wegen te bewandelen om beste klanten marketing in te voeren.

 

1. Lange termijn loyaliteitsprogramma
Een loyaliteitsprogramma wordt gebruikt om klanten te identificeren en te segmenteren in groepen. Vervolgens worden verschillende marketing strategieën gebruikt voor iedere segment. Deze aanpak heeft als voordeel dat er meer fundamentele kennis komt over de klanten waardoor gerichte marketing mogelijk wordt. Daarnaast wordt informatie verzameld die het mogelijk maakt om de bedrijfsvoering aan te passen, zodat deze beter aansluit bij de beste klanten. Om succesvol te zijn, dient het programma daarbij een centraal onderdeel te worden in de bedrijfsvoering.

 

2. Korte termijn beste klanten programma
Dit behelst een korte termijn marketing programma (ongeveer 3-6 maanden), dat speciaal ontworpen is om meer te appelleren aan de beste klanten dan aan anderen. Hiermee wordt geen zeer gedetailleerde informatie verzameld, maar de beste klanten worden wel het meeste beloond én andere klanten worden aangespoord om van lage segmenten naar hogere segmenten te verschuiven.

 

Type 1 en 2 combineren
Beide concepten kunnen ook tegelijkertijd worden ingezet. Deze (ultieme) oplossing wordt gebruikt in vele succesvolle loyaliteitsprogramma’s. De lange termijn inspanning is daarbij de basis waarmee de klantengegevens worden verzameld. Om de interesse vast te houden en verkopen en winst te versterken, wordt er periodiek een korte termijn programma bovenop het lange termijn programma geplaatst.

 

Bron: Marketing Management.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 december 2022

Consumenten kiezen altijd voor de makkelijkste weg. Of toch niet…

Wanneer je uitgaat van puur rationele consumenten zou je verwachten dat zij altijd kiezen voor de weg die de minste weerstand oplevert. Consumenten begeven zich

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

16 november 2022

Komende trends op gebied van loyaliteit voor 2023

Er bestaat een grote kans dat het bedrijfsleven een onzekere toekomst tegemoet gaat vanwege de dreigende recessie. Een belangrijke uitweg kan klantenloyaliteit zijn. Maar hoe

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

25 november 2022

Welk effect heeft COVID-19 op de loyaliteit van consumenten?

De wereld van customer loyalty is opgeschud na de komst van Covid-19. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er enkele verschuivingen zijn te vinden in

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events