Gebruiken patiënten de medicijnen die ze krijgen voorgeschreven op de juiste manier? Maken ze hun kuur af? Vragen ze op tijd een herhaalrecept aan en gebruiken ze deze zoals het bedoeld is? Allemaal vragen die van groot belang zijn voor de farmaceutische industrie. Juist in deze sector is het volgen van voorschriften en het naleven van regels van groot belang. Niet alleen voor de producenten van medicijnen en de hulpverleners die ze voorschrijven, maar in het bijzonder voor de patiënten zelf. Het bevorderen van medicatietrouw is daarom essentieel. Maar hoe kun je deze trouw bevorderen?
Vier belangrijke factoren
Een onderzoek van Bowman, Heilman en Seetharaman onder verschillende patiëntgroepen laat zien dat medicatietrouw door vier factoren wordt beïnvloed, namelijk:
Ontbrekende medicatietrouw
Het ontbreken van medicatietrouw is het sterkst onder patiënten die het gevoel hebben dat het niet veel uitmaakt of ze de medicijnen innemen. Wat verder blijkt, is dat patiënten na verloop van tijd steeds minder trouw gedrag vertonen. Vooral wanneer dit gepaard gaat met weinig tot geen contact met de behandelaar, zullen patiënten minder geneigd zijn de voorschriften te blijven volgen. Een groeiende groep patiënten stelt zelf de diagnose. Zij zoeken op internet naar een verklaring voor hun klachten en naar de medicijnen of de kuur die ze nodig hebben. Juist deze mensen tonen weinig medicatietrouw.
Van levensbelang
Het beïnvloeden van medicatietrouw kan echter van levensbelang zijn. Voor de juiste behandeling is het afmaken van een kuur erg belangrijk. Om als bedrijf of instelling adequaat actie te kunnen ondernemen is het van belang om de factoren die van invloed zijn op medicatietrouw te identificeren.
Om deze trouw te bevorderen, dient de patiënt goed op de hoogte te zijn van de medicatie inname noodzaak. Dit is vooral het geval wanneer de patiënt al langer een medicatievoorschrift krijgt. Structureel contact met de patiënt is hiervoor vereist. Stimulerende programma’s die leiden tot meer contactmomenten met de patiënt kunnen hier een oplossing voor zijn.
Binnen de farmaceutische industrie begint er langzaam meer aandacht te komen voor medicatietrouw, vaak in de vorm van online ondersteuning, e-mail campagnes en patiënten support programma’s. Toch blijft het een grote uitdaging om patiënten meer medicatietrouw te krijgen en zo levens te blijven redden.
Bron: Journal of Marketing Research.
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP
Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.
Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.