Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Redemptie is de sleutel tot succes

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.
redactie LoyaltyFacts
25 februari 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Redemptie is de sleutel tot succes

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen en de redemptie van spaarpunten op de effectiviteit van spaarprogramma’s.

De meeste hotelketens maken gebruik van spaarprogramma’s in de hoop bezoekers loyaal te maken aan de keten. Deze programma’s bieden deelnemers de mogelijkheid om gratis punten te sparen bij elke nacht die wordt doorgebracht in het hotel. Deze punten kunnen vervolgens ingeruild worden voor additionele diensten of gratis overnachtingen.

Uit onderzoek blijkt dat slechts 20% tot 40% van de deelnemers ook regelmatig gebruik maakt van het spaarprogramma. 60% van de deelnemers die zich hebben ingeschreven, haken zelfs kort na inschrijving af. Waarom nemen veel deelnemers niet actief deel? Zij vinden vaak dat het sparen te lang duurt en de beloningen het wachten niet waard zijn.

 

Digitaal belonen
Onderzoek naar de effectiviteit van spaarprogramma’s laat zien dat de redemptie (het inwisselen) van spaarpunten essentieel is. Na de eerste redemptie worden klanten enthousiast en willen ze de ervaring van redemptie graag herhalen. Voor het succes van een spaarprogramma is redemptie dan ook essentieel. Om redemptie te bevorderen, is het van belang dat spaarprogramma’s haalbare spaardoelen bieden. Bij hotelketens kun je hierbij bijvoorbeeld denken aan een digitale beloning voor weinig spaarpunten in de vorm van films, muziek, spelletjes e.d.. Deze beloning is snel te realiseren en heeft directe persoonlijke waarde.

 

Snelle redemptie
Om de effectiviteit van spaarprogramma’s te bevorderen, dienen hotelketens korte termijn spaardoelen toe te voegen aan het programma. Op deze manier wordt de (eerste) redemptie gestimuleerd, en wordt de kans op ‘actieve’ deelname aan het programma sterk bevorderd. Alleen dan zullen spaarprogramma’s ook leiden tot meer loyale klanten. Met de wereldwijde toename in het gebruik van digitale producten, is digitaal belonen niet alleen voor hotelketens, maar voor zeer veel organisaties relevant. De laagdrempeligheid en persoonlijke waarde maken digitale beloningen zeer geschikt als beloningsmiddel in spaarprogramma’s.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 juni 2024

AI loyaliteitsprogramma’s: Maatwerk voor elke klant

Ontdek hoe AI loyaliteitsprogramma’s transformeert: van gepersonaliseerde ervaringen tot fraudedetectie en verbeterde klantenservice. Verhoogde efficiëntie en klantloyaliteit zijn slechts het begin.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 juni 2024

Het Member Lifecycle Management Model

Het Member Lifecycle Management Model (MLM) beschrijft een strategie voor het beheer van de levenscyclus van een lid gedurende zijn of haar lidmaatschap. Het MLM

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 mei 2024

The moment of truth

Door het creëren van nieuwe moments of truth bij tevreden klanten zorgen hospitality bedrijven dat de loyaliteit omhoog gaat!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.