Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Resultaten CSS benchmark 2019

Donateursloyaliteit bij goede doelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
20 februari 2020
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Resultaten CSS benchmark 2019

Donateursloyaliteit bij goede doelen

Sinds 2014 voert Dunck een benchmarkonderzoek uit, waarbij de CSS van verschillende goede doelen onderling wordt vergeleken. Intussen hebben meer dan 30 goede doelen de CSS omarmd als loyaliteitsindicator, waarvan er 21 zijn terug te vinden in het benchmark rapport.

Voordat we verdergaan naar de resultaten vertellen we je graag wat de CSS inhoudt, hoe het wordt berekend, hoe de CSS benchmark is opgesteld en welke goede doelen dit jaar hebben deelgenomen aan het onderzoek.

 

Wat is de CSS?

Dunck Loyalty Marketing heeft speciaal voor goede doelen de Charity Support Score (CSS) ontwikkeld. Deze meet aan de hand van één score de loyaliteitsattitude van donateurs. De benchmark geeft inzicht in donateursloyaliteit bij Nederlandse goede doelen.

 

Hoe werkt de CSS?

De CSS wordt gemeten door middel van één vraag: ‘Hoe waarschijnlijk is het dat u het goede doel X de komende jaren blijft steunen?’ De CSS is geïnspireerd op de NPS en wordt op dezelfde wijze berekend: de respondent geeft een antwoord tussen de 0 en 10. De score wordt berekend door het percentage detractors (0-5) af te trekken van het percentage supporters (8-10). Hiermee focust de CSS voornamelijk op de supporters en niet op het gemiddelde. Er wordt hierdoor een score verkregen tussen de -100 en +100.

 

De Resultaten

In 2019 geeft gemiddeld 76% van de donateurs een score van 8 of hoger op de vraag of ze het goede doel ook in de komende jaren zouden blijven steunen. Omdat de kans voor deze groep het grootst is dat ze het goede doel trouw blijven, worden deze donateurs ook wel ‘supporters’ genoemd.  ‘Detractors’ daarentegen zijn donateurs die aangeven in de komende jaren waarschijnlijk te stoppen met hun steun aan het goede doel.

 

Voor zover de verschillende sectoren in de benchmark vertegenwoordigd zijn, is te zien dat goede doelen met een focus op Natuur, Milieu en Dierenbelangen gemiddeld hoger scoren op de CSS dan doelen die zich richten op Gezondheidszorg en Ontwikkelingshulp.

 

Wil je meer informatie of zelf deelnemen?

Benieuwd wie er dit jaar hebben deelgenomen? En wil je graag het hele rapport lezen? Download het benchmarkrapport dan hier.

 

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.