Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Smartphones en loyaliteit

Een onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele marketing en de inzet hiervan als loyaliteitsinstrument.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Smartphones en loyaliteit
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Smartphones en loyaliteit

Een onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele marketing en de inzet hiervan als loyaliteitsinstrument.

Smartphones en loyaliteit

Smartphones veranderen in sneltreinvaart onze manier van communiceren en onze manier van leven. Ondanks het toenemende belang van smartphones, maken organisaties nog slechts beperkt gebruik van de mogelijkheden die smartphones bieden als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

Belang smartphones
Of het nu gaat om de iPhone of de Samsung Galaxy, het gebruik van smartphones zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Problemen waar gebruikers in het verleden tegenaan liepen, zoals slecht bereik en trage laadsnelheid van websites, komen weinig meer voor. Hierdoor zijn er veel (nieuwe) klanten die gebruik maken van talloze applicaties en mogelijkheden.

 

Het toegenomen belang van smartphones biedt organisaties grote kansen als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

 

Mogelijkheden 
Er zijn vele mogelijkheden om mobile marketing in te zetten als loyaliteitinstrument. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • De smartphone als klantkaart: de meeste programma’s maken gebruik van een klantkaart om korting te krijgen en punten te verzamelen. Smartphones kan deze kaart vervangen.
  • Verzilveren van spaarpunten: behalve het verzamelen van punten kan de telefoon ook gebruikt worden voor het inwisselen van punten voor geschenken of het verkrijgen van korting in de winkel.
  • Loyaliteitsprogramma communicatie: Via mobile marketing kan op een makkelijke en snelle manier gecommuniceerd worden met klanten over veranderingen, nieuwtjes en speciale aanbiedingen in loyaliteitsprogramma’s. Zo kan een directe en snelle band met klanten worden opgebouwd.
  • Gepersonaliseerde communicatie: Smartphones kunnen een organisatie concreet inzicht geven in de actuele locatie van klanten. Organisaties kunnen daarop inspelen door middel van relevante informatie en/of aanbiedingen voor de klant.

 

Smart loyalty
De mogelijkheden van de smartphone lijken bijna onbegrensd. De technologie en de toepassing zal zich ongetwijfeld verder ontwikkelen, maar juist daardoor is onderscheidende marketing binnen handbereik. Ook op het gebied van loyaliteit.  Smartphones kunnen niet alleen als persoonlijk communicatiekanaal worden ingezet, maar ook als identificatiemiddel (vervanging klantkaart). Daarnaast biedt het integreren van de smartphone in loyaliteitsprogramma’s mogelijkheden om real-time informatie te vergaren (o.a. locatie). Deze informatie kan vervolgens worden toegepast om de relevantie van communicatie en aanbod te bevorderen en uiteindelijk de klantrelatie te intensiveren.

Bron: Journal of Consumer Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events