Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Smartphones en loyaliteit

Een onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele marketing en de inzet hiervan als loyaliteitsinstrument.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Smartphones en loyaliteit
Redactie LoyaltyFacts
31 december 2010
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Smartphones en loyaliteit

Een onderzoek naar de mogelijkheden van mobiele marketing en de inzet hiervan als loyaliteitsinstrument.

Smartphones en loyaliteit

Smartphones veranderen in sneltreinvaart onze manier van communiceren en onze manier van leven. Ondanks het toenemende belang van smartphones, maken organisaties nog slechts beperkt gebruik van de mogelijkheden die smartphones bieden als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

Belang smartphones
Of het nu gaat om de iPhone of de Samsung Galaxy, het gebruik van smartphones zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Problemen waar gebruikers in het verleden tegenaan liepen, zoals slecht bereik en trage laadsnelheid van websites, komen weinig meer voor. Hierdoor zijn er veel (nieuwe) klanten die gebruik maken van talloze applicaties en mogelijkheden.

 

Het toegenomen belang van smartphones biedt organisaties grote kansen als het gaat om het intensiveren van klantrelaties.

 

Mogelijkheden 
Er zijn vele mogelijkheden om mobile marketing in te zetten als loyaliteitinstrument. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • De smartphone als klantkaart: de meeste programma’s maken gebruik van een klantkaart om korting te krijgen en punten te verzamelen. Smartphones kan deze kaart vervangen.
  • Verzilveren van spaarpunten: behalve het verzamelen van punten kan de telefoon ook gebruikt worden voor het inwisselen van punten voor geschenken of het verkrijgen van korting in de winkel.
  • Loyaliteitsprogramma communicatie: Via mobile marketing kan op een makkelijke en snelle manier gecommuniceerd worden met klanten over veranderingen, nieuwtjes en speciale aanbiedingen in loyaliteitsprogramma’s. Zo kan een directe en snelle band met klanten worden opgebouwd.
  • Gepersonaliseerde communicatie: Smartphones kunnen een organisatie concreet inzicht geven in de actuele locatie van klanten. Organisaties kunnen daarop inspelen door middel van relevante informatie en/of aanbiedingen voor de klant.

 

Smart loyalty
De mogelijkheden van de smartphone lijken bijna onbegrensd. De technologie en de toepassing zal zich ongetwijfeld verder ontwikkelen, maar juist daardoor is onderscheidende marketing binnen handbereik. Ook op het gebied van loyaliteit.  Smartphones kunnen niet alleen als persoonlijk communicatiekanaal worden ingezet, maar ook als identificatiemiddel (vervanging klantkaart). Daarnaast biedt het integreren van de smartphone in loyaliteitsprogramma’s mogelijkheden om real-time informatie te vergaren (o.a. locatie). Deze informatie kan vervolgens worden toegepast om de relevantie van communicatie en aanbod te bevorderen en uiteindelijk de klantrelatie te intensiveren.

Bron: Journal of Consumer Marketing

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 april 2024

Sterren zeggen niet alles

De invloed van sterrenclassificaties bij hotels op de tevredenheid en loyaliteit van gasten.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Taste The Loyalty

Benieuwd naar het geheim achter de loyale consumenten van Coca Cola?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Taste The Loyalty

Benieuwd naar het geheim achter de loyale consumenten van Coca Cola?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 april 2024

Het beste loyaliteitsprogramma van Nederland is…

De resultaten van de SiaXperience Benchmark 2023 zijn bekend! Benieuwd welk bedrijf als ‘loyalty leader’ uit de bus is gekomen?

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.