Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Social media voor je loyaliteitsprogramma

Zorg voor meer betrokkenheid van je klant

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Redactie LoyaltyFacts
22 juli 2019
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Social media voor je loyaliteitsprogramma

Zorg voor meer betrokkenheid van je klant

Volgens onderzoek geeft 61% van de mensen toe dat ze hun telefoon binnen vijf minuten na het wakker worden controleren. Met 3,48 miljard actieve gebruikers op social media is onze wereld meer verbonden dan ooit tevoren.

Voor bedrijven is dit een mogelijkheid om contact te leggen met klanten, want elke keer dat je klant zijn of haar mobiel oppakt krijgen ze de kans om je bedrijf tegen te komen. Wij geven je drie manieren om gebruik te maken van social media voor je loyaliteitsprogramma.

Neem social media acties mee in je loyaliteitsprogramma

Het betrekken van acties op social media is een van de makkelijkste manieren om betere klantervaring voor je leden te creëren. Je kunt ervoor zorgen dat je leden beloningen verdienen voor bepaalde social media acties die ze uitvoeren. Een goed voorbeeld is het loyaliteitsprogramma van Reebok: Unlocked. Leden kunnen punten verdienen door een review te plaatsen op Facebook van hun aangekochte product.

 

Daarnaast vergroot het de kans dat je merk of bedrijf wordt gedeeld via de netwerken van je klant. Eén sociale functie heeft de macht om tot 5000 verschillende mensen te bereiken. Op deze manier is het een win-win om klanten te belonen voor het uitvoeren van sociale acties. Het vinden van manieren om populaire platforms te integreren in je loyaliteitsprogramma, creëert een boeiendere ervaring voor je klanten, maar zorgt ook voor meer bekendheid voor je merk.

 

Gebruik social media om je loyaliteitsprogramma te promoten

Omdat er zoveel gebruikers op social media zitten, is het een goede hulpbron om je loyaliteitsprogramma op de kaart te zetten. Uiteraard is het belangrijk om te bepalen op welke platforms jouw doelgroep het meest waarschijnlijk zal communiceren.

 

Via social media kun je visuele en interactie inhoud delen met je volgers. In plaats van het alleen te vertellen, kan je het met social media op vele manieren laten zien.

 

Daarnaast kun je het ook voor klanten makkelijker maken om toegang te krijgen tot je programma door je social media te koppelen naar je loyaliteitsprogramma op je website. Je kunt dan een bewuste call-to-action maken waar klanten hun eerste punten verdienen wanneer ze zich aanmelden voor jouw loyaliteitsprogramma.

 

Wat je moet onthouden bij het promoten van je loyaliteitsprogramma op social media, is om je inhoud te richten op het platform waarop je het deelt. Als je de juiste boodschap op de verkeerde platform deelt, wordt de waarde van je programma niet begrepen. Wanneer je hebt vastgesteld waar je klanten zijn, hoe je hen kunt betrekken bij een gesprek en hoe je jouw programma creatief kunt positioneren, ben je goed op weg om je loyaliteitsprogramma effectief te promoten!

 

Analyseer je loyaliteitsprogramma via social media

Je wilt de engagement van je programma verbeteren, maar hoe weet je of je dit doel hebt bereikt? Een van de manieren waarop social media gebruikt kan worden om je programma te verbeteren is door middel van analyses. Met tools zoals Hootsuite en Buffer kun je al je social media prestaties volgen en je statistieken in realtime analyseren. De statistieken bieden je niet alleen inzicht in de inhoud, maar helpen je ook bij het bepalen van de waarom vraag.

 

Stel je hebt een loyaliteitsprogramma waarvoor je een campagne voor social media ontwerpt waarin één van je producten als beloning wordt gebruikt. Op basis van hoe vaak klanten met jouw sociale-mediaberichten omgaan, kan je bepalen hoe geïnteresseerd jouw leden zijn bij het inwisselen van deze nieuwe beloning. Als de betrokkenheid laag is, kan dit betekenen dat je klanten niet geïnteresseerd zijn in deze beloning, waardoor de kans kleiner is dat zij willen deelnemen aan het programma. In deze situatie kan je de lage betrokkenheid tegengaan door een sociale campagne uit te voeren met een best verkopend product als beloning.

 

Deze beloning motiveert klanten om meer acties uit te voeren, zoals het delen van je merk op Facebook, het volgen van je op Instagram en Twitter, of het verwijzen van een vriend. Door A / B-testen uit te voeren op je sociale campagnes en de resultaten te volgen via analyses, kan je beslissingen nemen over wat leden willen met jouw loyaliteitsprogramma en wat ze simpelweg niet leuk vinden.

 

bekijk het originele artikel op: https://blog.smile.io/leverage-social-media-for-your-rewards-program

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 augustus 2021

Betrokkenheid vergroten met push-notificaties

Het blijkt soms een uitdaging om deelnemers van een spaarprogramma over een langere periode betrokken te houden bij het programma. Vaak gaan zij op den

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

19 augustus 2022

De positieve invloed en waarde van personalisatie op loyaliteit

Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat klanten de voorkeur geven aan een gepersonaliseerde winkelervaring. Ruim 76% van de klanten koopt eerder bij een bedrijf die

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

27 mei 2022

Meer activiteit binnen loyaliteitsprogramma's en behoefte aan punten doneren

Jaarlijks wordt het for love or money-onderzoek uitgevoerd. Hierbij wordt gekeken naar de effecten van een loyaliteitsprogramma op de merkbeleving van consumenten en de behoeften

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events