Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Spaardoelen maken het verschil

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen op de effectiviteit van spaarprogramma's.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Spaardoelen maken het verschil
redactie LoyaltyFacts
30 juni 2011
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Spaardoelen maken het verschil

Een onderzoek naar de invloed van spaardoelen op de effectiviteit van spaarprogramma's.

Spaardoelen maken het verschil

Het belonen van het koopgedrag van klanten heeft een positief effect op mogelijke vervolgaankopen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er alleen al in de Verenigde Staten meer dan 2.000 spaarprogramma’s actief zijn. Een spaarprogramma kost echter ook veel hoofdbrekens. Sorteert het spaarprogramma eigenlijk wel het gewenste effect? Uit onderzoek van Drèze en Nunes blijkt dat de effectiviteit van een spaarprogramma sterk samenhangt met de inrichting ervan.

Belang van verzilveren 
Een gangbaar mantra voor iedereen die succes heeft behaald is: ‘If I did it once, I can do it again’. De eerste bevinding van Drèze en Nunes is dan ook dat het behalen van een spaardoel binnen een spaarprogramma een versterkend effect heeft op de daaropvolgende inspanningen om nogmaals hetzelfde spaardoel te bereiken. Het behalen van een spaardoel draagt bij aan het gevoel van eigenwaarde van de klant. Hij of zij heeft bewezen de benodigde inspanning te kunnen leveren en eventuele hindernissen te kunnen omzeilen.

 

Uitdagende spaardoelen
De hoogte van het spaardoel is ook van groot belang. Een spaardoel moet uitdagend zijn; het gevoel van succes wordt hierdoor versterkt en het doorzettingsvermogen van de klant wordt aangewakkerd. Wanneer een spaardoel te imposant is, werkt het juist demotiverend. Er moet dus binnen het spaarprogramma een goede balans gevonden worden tussen deze twee extremen.

 

Spreiding van spaardoelen
Naast uitdagende spaardoelen moet een marketeer zorgen voor diversiteit. Een klant moet kunnen kiezen uit een kleiner of een wat groter spaardoel. De verhouding tussen de inspanning die geleverd moet worden om verschillende spaardoelen te behalen moet wel rechtvaardig zijn. Uiteindelijk moeten alle spaarders gelijk worden behandeld, ongeacht de voorkeur voor kleine of grote spaardoelen. Al met al laten de onderzoeksresultaten zien dat een spaarprogramma zeker effectief kan zijn, mits deze op de juiste manier wordt ingericht. Hierbij is het vinden van de juiste balans omtrent de inzet van spaardoelen van essentieel belang.

 

Bron: Journal of Marketing Research.

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.
Wederkerigheid

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

28 April 2023

Wie goed doet, goed ontmoet

Het principe van wederkerigheid is een goede tool om gewenst consumentengedrag te sturen. Ook in loyaliteitsprogramma’s kan deze tool een belangrijke succesfactor zijn.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

26 april 2023

Priming Bias in je loyaliteitsprogramma

Mensen worden constant onbewust beïnvloed door verschillende factoren zoals geluiden, geuren en smaken. Een onbewuste gedragsverandering door een externe factor wordt priming genoemd. Priming is

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

29 Maart 2023

De rol van ChatGPT in het creëren van klantloyaliteit

Als grootste loyalty kennisbron van Nederland houden we je graag op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van klantloyaliteit en hoe je hier

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens. 

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Bedankt voor je inschrijving op
de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Wij zouden je graag wat beter leren kennen. Daarom vragen wij je om aanvullende gegevens in te vullen. Zo kunnen wij berichten personaliseren, relevante content sturen en je gericht uitnodigen voor inspirerende loyalty events