Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

Succesvol bouwen

aan klantloyaliteit start hier

De grootste Nederlandse kennisbron op het gebied van loyalty marketing.

Trendwatcher

Een ‘sneak preview’ van de toekomst van loyaliteitsprogramma’s en de vijf trends die we kunnen verwachten in de 21e eeuw.

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

Redactie LoyaltyFacts
Een ‘sneak preview’ van de toekomst van loyaliteitsprogramma’s en de vijf trends die we kunnen verwachten in de 21e eeuw.
Redactie LoyaltyFacts
31 januari 2006
LOYALTY INSIGHT
WETENSCHAP

Trendwatcher

Een ‘sneak preview’ van de toekomst van loyaliteitsprogramma’s en de vijf trends die we kunnen verwachten in de 21e eeuw.

Een ‘sneak preview’ van de toekomst van loyaliteitsprogramma’s en de vijf trends die we kunnen verwachten in de 21e eeuw.

Loyaliteitsmarketing is in de jaren ’80 van de vorige eeuw voor het eerst ontstaan in de reisbranche en inmiddels uitgegroeid tot een volwassen discipline. Welke ontwikkelingen kunnen we deze eeuw verwachten? Michael Capizzi en Rick Ferguson voorspellen vijf trends, die een ‘sneak preview’ geven voor loyaliteitsprogramma’s in de 21e eeuw.

Trend 1: Alomtegenwoordigheid
Organisaties over de hele wereld hebben loyaliteitsmarketing omarmd als tactiek om de gewenste bedrijfsresultaten te leveren. Door deze wereldwijde overlading van loyaliteitsprogramma’s, worden consumenten steeds kritischer. Ze nemen geen genoegen meer met een standaard programma, maar zoeken juist de merken met een gedifferentieerd loyaliteitsprogramma waarbij ze zich echt gekend, herkent en gewaardeerd voelen.

 

Trend 2: Technologie maakt het mogelijk, maar verbeeldingskracht wint.
Zoals in de meeste volwassen markten vinden nieuwe technologieën vruchtbare gronden voor innovatie en productiviteitswinst binnen de loyaliteitsmarkt. Hoewel deze technologieën veelbelovende mogelijkheden verschaffen, blijven het echter wel de creatieve en fantasierijke toepassingen ervan die het succes van de loyaliteitsprogramma’s bepalen.

 

Trend 3: Loyalty Coalitie Model
Het ‘Loyalty Coalitie Model’ waarbij drie of meer organisaties gezamenlijk een loyaliteitsprogramma bieden en zo de operationele kosten delen, komt steeds vaker voor. Het model biedt economische voordelen aan de participerende organisaties en beloningssnelheid aan deelnemende consumenten. Gevaar is echter wel dat de loyaliteit aan het programma intensiever kan zijn dan de loyaliteit aan de deelnemende organisatie(s).

 

Trend 4: Analyse van klantdata regeert
Analyse van klantdata wordt gezien als een van de belangrijkste onderdelen van een goed loyaliteitsinitiatief. Waar iedereen de noodzaak herkent, zullen ook steeds meer organisaties hier  daadwerkelijk mee aan de slag kunnen en moeten gaan om zo het marktaandeel in een steeds hoger concurrerende markt te bereiken en behouden.

 

Trend 5: de WOW! Factor
Veel loyaliteitsprogramma’s lijken op elkaar. Een manier om eruit te springen is door de toevoeging van de WOW! factor. Deze factor komt tegemoet aan de wens van consumenten voor nieuwe, emotionele beloningen welke waarde toevoegen en unieke ervaringen kunnen worden.

 

Trendwatcher
Een probleem bij de grote groei van loyaliteitsmarketing is niet alleen de sterke toename van het aantal loyaliteitsprogramma’s, maar vooral de verbazingwekkende eentonigheid in met name de belonings- en spaarprogramma’s. In alle branches lijkt de vermoeienis en verveling van consumenten direct verbonden aan de fantasieloze keuzes in programmaopzet en -beloningen. De grootste uitdaging voor de (loyalty) marketeer van de 21ste eeuw, zal dan ook het doorbreken van deze vermoeienis zijn. Blijf dus goed op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en speel daarop in. Zo blijf je de verveling een stap voor en wordt je een echte WOW! factor voor de klant.

 

Bron: Journal of Consumer Marketing.

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Redactie LoyaltyFacts

Dunck Loyalty

Gerelateerde artikelen

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

30 oktober 2024

De impact van sociale media op klantloyaliteit

Sociale media spelen een cruciale rol in de interactie tussen merken en hun klanten. Wat zijn de effecten van interacties op sociale media op klantloyaliteit?

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gezonde Dieren, Tevreden Klanten

In de wereld van online diervoeding bepalen klanttevredenheid en kwaliteit het succes. Ontdek hoe gezonde ingrediënten, aantrekkelijke verpakkingen en service van invloed zijn op klantloyaliteit

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

LOYALTY INSIGHT

WETENSCHAP

23 september 2024

Gender & Loyaliteit

Zijn mannen of vrouwen loyaler? De rol van geslacht in het versterken van klantloyaliteit in de Indonesische bankensector

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Meld je aan voor de LoyaltyFacts nieuwsbrief!

Ontvang de meest actuele Loyalty Marketing trends, cases, inzichten, wetenschappelijke artikelen, uitnodigingen voor events, boekreviews, opinies en nog veel meer elke maand automatisch in je mailbox.

Bekijk ons privacybeleid voor meer informatie over de verwerking van jouw gegevens.